Standaard vormings gibbs vrije energie + T-afh

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

Standaard vormings gibbs vrije energie + T-afh

Beste,

Om evenwichtsreacties te berekenen heb je Ka (thermodynamische evenwichtsconstante nodig), deze is ln(Ka)= - deltaG/RT.

Deze Delta G= standaard reactie gibbs vrije energie bij T=25°C en P= 1bar. Deze delta G wordt berekend door de stoechiometrische som te nemen van de standaard gibbs vrije vormings energiën van de stofsoorten. (nulpunt referentie voor de elementaire zuivere stoffen)

Ik heb hier nu een boek liggen waarin de standaard vormings gibbsvrije energie voor heel wat stofsoorten instaan. Deze zijn echter allemaal gedefinineerd voor de stofsoort in zijn standaardtoestand bbij 25°C en 1 bar. (Dus voor een gas, IG en voor een verdunde vloeistof: henry-standaard toestand)

Ik vraag me af of iemand weet hoe je deze VORMINGS gibbs vrije energiën bij een andere T kan berekenen?

Ik dacht eerst de vormingsentalpieën te berekenen bij een andere T via de Cp waarden van de stoffen waaruit een stof kan gevormd worden

en dan vormings entropiëen bij een andere temperatuur.

Uiteindelijk: vormings gibssvrije energie= vormingsenthalpie -Tvormings entropie.

Nu kom ik in mijn boek bv tegen voor H2 dat de vormings standaard gibssvrije energie bij 400K en 1 bar gelijk is aan -453.2 J/mol

terwijl ergens anders bij 1000K en 1 bar staat dat die voor H2= 0 is.

De standaard gibbsvormings energie is toch enkel 0 voor H2 bij 25°c. Als ik de integraal neem via Cp enzo , kom ik niet nul uit.

Kan iemand me verder helpen,

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Standaard vormings gibbs vrije energie + T-afh

Nu kom ik in mijn boek bv tegen voor H2 dat de vormings standaard gibssvrije energie bij 400K en 1 bar gelijk is aan -453.2 J/mol
In welk boek staat dat? Kun je de desbetreffende pagina/paragraaf scannen en uploaden zodat ik kan zien waar dat werkelijk over gaat en in welke context?

Dat hele gedoe met standaard vormingsenthalpie en standaard Gibbs vrije energie bij verschillende temperaturen is inderdaad wat vreemd, maar men heeft bij internationale afspraak nou eenmaal bepaald dat die beiden voor alle elementen in de normaal voorkomende fase 0 kJ/mol zijn bij elke temperatuur. Die aanname is in feite volstrekt willekeurig maar omdat het bij reacties om enthalpieverschillen gaat speelt dat geen rol.

Het is als met het nulpunt van de Celsius schaal. Het doet er niet toe zolang je alleen maar met temperstuursverschillen rekent.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaard vormings gibbs vrije energie + T-afh

De veranderingen zijn moeilijk helemaal te berekenen.

Berekeningen die ik heb gezien gaan grotendeels van waarden uit die niet met de temperatuur veranderen (een benadering) en nemen alleen die bijdragen in acht waarvan men weet dat ze van belang zijn. De belangrijkste verschillen zijn dan de T in ΔG = ΔH - TΔS, en een verschil in geleverde arbeid, pV, dat een bijdrage heeft in ΔH.

Reageer