[natuurkunde] El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Normaal hoort hier een figuur bij, maar ik kan die nergens online terugvinden, of inscannen om hier te plaatsen.

Ze is echter relatief eenvoudig:

Stel, je hebt een rechthoekige stroomkring, en op elk van de lange zijden bevinden zich 2 weerstanden van elk 10 ohm. Je hebt dus twee keer twee weerstanden in serie geschakeld die samen een parallelschakeling maken van in totaal: 1/20 + 1/20 = 1/Rp

=>Rp= 10 ohm.

En nu mijn vraag: als je nu een vijfde weerstand van 10 ohm plaats die zich bevindt op het lijnstuk dat loodrecht en door het midden van de langste zijden gaat, waarom dien je met die weerstand geen rekening te houden bij het berekenen van de stroomsterkte van die stroomkring?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Er zijn van die handige tekenprogrammaatjes als Paintdotnet

dit wat je bedoelt, afgezien van de voltmeters?
ZPARALLEL.png
ZPARALLEL.png (11.89 KiB) 586 keer bekeken
Zo ja, let op dat de punten A en B een potentiaal hebben van +12V resp. 0V .
  • Wat zullen de voltmeters P, Q, R en S aanwijzen?
  • Wat is de potentiaal op punt C?
  • Wat is de potentiaal op punt D?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Ja, dat is wat ik bedoel!

Hoeveel die potentialen zijn, zou ik even moeten narekenen, maar het zal hetzelfde zijn, en dus gaat daar geen stroom door lopen aangezien er geen potentiaalverschil is.

Ok, dat is duidelijk!

Dank u!

Voor alle zekerheid: indien er geen weerstanden waren, behalve die in het midden, dan zou daar ook geen stroom door lopen, niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Grasshopper schreef: vr 25 mei 2012, 22:15
Voor alle zekerheid: indien er geen weerstanden waren, behalve die in het midden, dan zou daar ook geen stroom door lopen, niet?
Inderdaad. De vier weerstanden van de rechthoek zouden dan vervangen zijn door draden, en die hebben, zeker in dit soort vraagstukken, geen weerstand. De weerstand in het midden zou dan met beide einden feitelijk op hetzelfde punt zijn aangesloten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Ik begrijp je laatste vraag niet.

Probeer eerst de vraag te beantwoorden wat die voltmeters P Q R en S aanwijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

aadkr schreef: vr 25 mei 2012, 22:40
Ik begrijp je laatste vraag niet.

Probeer eerst de vraag te beantwoorden wat die voltmeters P Q R en S aanwijzen.
Maar klazon heeft er al op geantwoord.

De voltmeters wijzen toch allen 12 V aan, niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Nu kan ik je niet volgen.

De voltmeters wijzen geen 12 Volt aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Goed gezien van je

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Ja, en bijgevolg zijn de potentialen in C en D gelijk en zal er geen stroom lopen. Ongeacht de weerstand die je tussen C en D zou plaatsen heeft dat dus geen invloed op de totale stroomsterkte door de schakeling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: El. schakeling: verbinding tussen twee paralleltakken

Je moet er je hoofd bijhouden :)

Alweer hartelijk dank voor de hulp!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer