Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 198

Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Behalve Hong Kong en Macau, nog welke land gebruikt ook met " Een land twee systemen " ? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

De Britse Kanaaleilanden misschien? Die hebben in elk geval op fiscaal gebied andere wetten dan het grote eiland..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Kun je even iets duidelijker zijn in wat je bedoeld? Moet het per se over een apart gebied binnen een land gaan, over fiscale regels, strafrecht, algemeen??
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

De Britse Kanaaleilanden misschien? Die hebben in elk geval op fiscaal gebied andere wetten dan het grote eiland..... :roll:
Wat zijn de Britse Kanaaleilanden in het Engels (taal)?

En waar ligt die?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

channel islands are located between Great Britain and France in what is called the Channel. Jersey is one of those islands.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

En de andere drie heten Guernsey, Alderney en Sark.

Zouden er trouwens op de Nederlandse Antillen (althans die die nog volwaardig onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden zijn) ook niet (gedeeltelijk) aparte rechtssystemen zijn? Fiscaal ook weer wel dacht ik....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

De Britse Kanaaleilanden misschien? Die hebben in elk geval op fiscaal gebied andere wetten dan het grote eiland..... :roll:


Nee, dus.

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Kun je even iets duidelijker zijn in wat je bedoeld? Moet het per se over een apart gebied binnen een land gaan, over fiscale regels, strafrecht, algemeen??


Alles, net als Hong Kong en Macau.

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Jan van de Velde schreef:En de andere drie heten Guernsey, Alderney en Sark.

Zouden er trouwens op de Nederlandse Antillen (althans die die nog volwaardig onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden zijn) ook niet (gedeeltelijk) aparte rechtssystemen zijn? Fiscaal ook weer wel dacht ik....
Ook nee, dat bedoel ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Wees eens duidelijk dan. Alles zegt dus helemaal niets. Belgie heeft ook twee systemen, maar ik denk toch niet dat je dat bedoeld. Wees aub specifiek als je zinnige antwoorden verwacht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Wees eens duidelijk dan. Alles zegt dus helemaal niets. Belgie heeft ook twee systemen, maar ik denk toch niet dat je dat bedoeld. Wees aub specifiek als je zinnige antwoorden verwacht.


De antwoord is: Er zijn alleen maar Hong Kong en Macau met zijn " Een land Twee systemen " in de wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Ik ken die twee systemen niet, want ik heb nooit iets met die twee landen te maken. Ik weet dus niet waar je op doelt. Voor jou is het weliswaar vanzelfsprekend, omdat jij daar verblijft en dagelijks mee te maken hebt. Denk je even in dat de meesten op dit forum dat niet hebben. Wij vertellen elkaar hier al onderling hoe de situatie in België en Nederland is omdat we dat al niet weten, terwijl België en Nederland behoorlijk veel interactie met elkaar hebben. Denk je dan dat we wel alle details van Hong Kong weten?

Kortgezegd: Bedenk voor welk publiek je schrijft en stem je informatie daar op af.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Ger schreef:Ik ken die twee systemen niet, want ik heb nooit iets met die twee landen te maken. Ik weet dus niet waar je op doelt. Voor jou is het weliswaar vanzelfsprekend, omdat jij daar verblijft en dagelijks mee te maken hebt. Denk je even in dat de meesten op dit forum dat niet hebben. Wij vertellen elkaar hier al onderling hoe de situatie in België en Nederland is omdat we dat al niet weten, terwijl België en Nederland behoorlijk veel interactie met elkaar hebben. Denk je dan dat we wel alle details van Hong Kong weten?

Kortgezegd: Bedenk voor welk publiek je schrijft en stem je informatie daar op af.
Nee, eigenlijk wil ik graag weten nog andere landen of steden die hebben ook zijn een land twee systemen.

Uitleggen van mijn reacties:

Een land twee systemen:

Een land: Hong Kong en Macau zijn samen met China.

Twee systemen: Alle rechten en wetten zijn totaal anders binnen een land.

Paspoorten, geld, beursmarkten, talen, culturen, onderwijssystemen, volksgezondheiddiensten, politieke, welvaart, sport, overheid, bestuursrechts, mensrechten, vrijheid, religies, levensstijl, bestuurders, algemeen rechten, etc. zijn totaal verschillend tussen Hong Kong, Macau and China.

Meer info: http://www.answers.com/topic/one-country-two-systems

Hoe is het rechtssysteem in België?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Een land: Hong Kong en Macau zijn samen met China.  

Twee systemen: Alle rechten en wetten zijn totaal anders binnen een land.
Ja, maar dan neem je wel een extreem voorbeeld waar dat systeem historisch zeer simpel te verklaren valt, namelijk twee enclaves die tot 15 jaar terug als voormalige koloniën vrijwel zelfstandig onder Brits respectievelijk Portugees bestuur stonden, en toen de "huur" afliep onder voorwaarden terug naar China zijn gegaan, en waarbij China er geen enkel belang bij heeft om serieuze aanpassingen te eisen: dat zou neerkomen op het slachten van de kip met de gouden eieren.

Als je het zo stelt zijn die twee enclaves uniek. Anderzijds zou je zo Monaco en Andorra ook als een onderdeel van Frankrijk kunnen beschouwen. Eigenlijk één land, maar
Paspoorten, geld, beursmarkten, talen, culturen, onderwijssystemen, volksgezondheiddiensten, politieke, welvaart, sport, overheid, bestuursrechts, mensrechten, vrijheid, religies, levensstijl, bestuurders, algemeen rechten, etc
Verschillend.

Vaticaanstad? San Martino?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Rechtssystemen: " Een land twee systemen ".

Sint Maarten is half Frans, half Nederlands. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat daar ook twee systemen worden gehanteerd.

Weet iemand overigens hoe het op Sint Maarten met de valuta is geregeld? Op de Nederlandse Antillen is namelijk de Antilliaanse gulden niet vervangen door de Euro, maar op de Franse Antillen wel.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer