[wiskunde] Verloop van functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 81

Verloop van functies

Hey,

Ik ben zojuist aan een oefening begonnen. De vraag luidt om de vergelijking van een veeltermvergelijking op te stellen van graad 4.

Gegeven is dat: P(1,27) een buigpunt is met horizontale buigraaklijn (zadelpunt)

en dat de grafiek de x-as raakt in D(4,0)

Hieruit heb ik reeds vier vergelijking gevonden, nl.

a+b+c+d+e = 27

256a+64b+16c+4c+e=0

4a+3b+2c+d=0

12a+6b+2c=0

Het probleem is dat ik nog één vgl. nodig heb, maar die kan ik niet meer vinden.. Wat zie ik hier over het hoofd?

Bedank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verloop van functies

Ik mis nog f'(4)=0

Berichten: 81

Re: Verloop van functies

En hoe kom je daar juist op? Heeft dat iets te maken met de stelling van Lagrange?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verloop van functies

Het is gegeven dat de grafiek raakt in het punt (4, 0)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 81

Re: Verloop van functies

Ja inderdaad, ik heb gewoon de coordinaten ingevuld. Kan je dan nog iets met dat gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verloop van functies

Ja. Dat de afgeleide in dat punt 0 is ;) . Want je hebt daar een (lokaal) extremum.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 81

Re: Verloop van functies

Ik denk dat ik het door heb: de afgeleide in dat punt is gelijk aan nul, omdat het de raaklijn op de x-as ligt, en dus geen rico heeft.

Oké bedankt, realiseerde het me zelf ook juist!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verloop van functies

Dat de raaklijn op de x-as ligt, is niet zo belangrijk; ze ligt evenwijdig met de x-as volstaat al voor een extremum. Maar in dit specifiek geval heb je uiteraard gelijk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verloop van functies

Van Breedam schreef: za 26 mei 2012, 19:46
Ja inderdaad, ik heb gewoon de coordinaten ingevuld. Kan je dan nog iets met dat gegeven?
In de eerste plaats is het verstandig aan te geven welk gegeven je gebruikt bij een verg.

Kan je dat bij jouw verg er bij zetten ...

Natuurlijk zal je elk gegeven moeten gebruiken ...

Ik ben ook nieuwsgierig naar je oplossing!

Reageer