Na2SiO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Na2SiO3

Hallo allemaal!

Ik zit met een vervelende kwestie: ik wilde onlangs opzoeken hoe (lewisstructuur) NaSiO3 er uit ziet. Ik ging naar wikipedia, maar die gaven voor verschillende talen verschillende structuurformules, wat dus niet kan... Bij de ene waren de bindingen tussen O en Si alledrie enkelvoudig, bij de andere zat er 1 dubbele binding tussen. Maar hoe is het nu echt? Kan iemand mij die lewisstructuur eens geven?

(+ op wikipedia (in het nederlands) stond ook een vreemde afbeelding, waarop de verschillende NaSiO3-moleculen aanelkaar geschakeld waren, maar hoe dat werkt weet ik ook niet..)

Thanks! Gert

N.B. Het gaat om wikipedia in het nederlands en in het frans. de nederlandse pagina geeft enkel enkele bindingen en de franse geeft de 2 enkele en 1 dubbele binding.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Na2SiO3

Ik neem aan dat je Na2SiO3 bedoelt.

Het verschil in plaatjes is omdat de ene vorm het monomeer is: Afbeelding

en de andere vorm het polymeer: Afbeelding
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 52

Re: Na2SiO3

dat verklaart al een hoop :)

maar: ik veronderstel dat de dubbele binding tussen Si en O, gewoon een covalente (geen datief covalente) binding is, dus de formele lading van O is gewoon nul. maar, de andere twee zuurstofatomen moeten negatief geladen zijn, dus moeten die wel een datief covalente binding aangegaan zijn met Si, want hun formele lading is min 1. maar Si heeft maar 4 electronen op de buitenste schil, waarvan er al twee 'in gebruik zijn' door de dubbele binding met het eerste O-atoom, dus kan dat toch maar 1 datief covalente binding meer aangaan, namelijk met 1 van de 2 andere zuurstofatomen?

toch al bedankt!

Gert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Na2SiO3

Je vergeet dat 2 elektronen afkomstig zijn van 2 Na wat nu 2 Na+ is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 52

Re: Na2SiO3

aah ja! Natuurlijk!!

Dom dom! Sorry ;)

En SiO (siliciummonoxide), hoe ziet dat er uit?

Gert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Na2SiO3

Sommige bronnen schrijven SiO zoals bij koolmonoxide, maar waarschijnlijk is het Si=O (met een hypovalent Si-atoom) zoals bijvoorbeeld vermeld in het NIST webbook

Overigens komt SiO voornamelijk voor in de vorm van oligomeren (SiO)n
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer