zure oplossing uit water en zwak zuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

zure oplossing uit water en zwak zuur

Kan iemand me uitleggen waarom een zwak zuur dat in water oplost een zure oplossing oplevert. Ik begrijp ook wel dat dit in de praktijk een feit is en er een zure oplossing verkregen wordt. Probleem is echter dat volgens de zuurbase theorie op VWO niveau een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base alleen plaatsvindt als het oorsponkelijk zwakke zuur in BINAS tabel 49 hoger staat dan de oorsponkelijk zwakke base. Bijvoorbeeld bij de reactie tussen azijnzuur en water staat het oorsponkelijke zuur (Hac) lager dan de oorspronkelijke base (water) en zou er dus theoretisch geen reactie kunnen verlopen. In de praktijk verloopt er wel een reactie; hoe kan dit verklaard worden?

Uiteraard heeft mijn vraag ook betrekking op een basische oplossing die verkregen wordt uit een zwakke base in water

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zure oplossing uit water en zwak zuur

Je zuurbasetheorie is juist, maar wel een vereenvoudiging van de werkelijkheid. In de praktijk worden er altijd evenwichten gevormd. Als dat evenwicht ervoor zorgt dat slechts 0,001% van het water wordt geprotoneerd, dan is daarmee de concentratie aan H3O+ al veel hoger dan in zuiver water, en de pH lager dan 7!

Voor een "normale" zuur/base reactie mag je bij 0,001% gerust zeggen dat de reactie "niet verloopt", maar hier maakt die kleine concentratie net het verschil.

Reageer