[natuurkunde] 3e wet van Newton: brandweerspuit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

3e wet van Newton: brandweerspuit

in mijn cursus stromingsleer hadden we bij een oefening op de impulsstelling berekent dat water op een bepaalde spuitkop een kracht uitoefent welke gericht is in de richting van de snelheid van het fluïdum.

Volgens de derde wet van Newton kwam dan volgende redenering: het water duwt op de slang naar rechts => de slang moet een kracht in tegengestelde richting (naar links) uitoefenen => een brandweerman zal dus aan de slang moeten duwen.

------------------------------------------------

Intuïtief zie ik wel in dat dit klopt, maar mijn basiskennis mechanica laat me hier even in de steek.

Ten eerste staat er "de slang moet een kracht in tegengestelde richting (naar links) uitoefenen". Hier vraag ik me af: op wat zal die kracht uitgeoefend worden? Aangezien het water een kracht uitoefent op spuitkop, zal (volgens mij) deze spuitkop een gelijke maar tegengestelde kracht uitoefenen op het water. Volgens mij heeft dat hier dus -volgens de derde wet van Newton- geen invloed op de kracht die de hand van de brandweerman ondervindt.

Anderzijds zou ik een vrijlichaamsschema kunnen tekenen van de spuitkop. De krachten die ik hier in de x-richting zou moeten tekenen zijn de volgende:
  1. De kracht van het water op de spuitkop (naar rechts gericht).
  2. De kracht van de hand van de brandweerman op de spuitkop (ook naar rechts gericht).
Aangezien dit volgens mij de enige twee krachten zijn op de spuitkop, en beiden naar rechts gericht zijn, zie ik niet in hoe de spuitkop in evenwicht kan zijn.

Waar zit de fout in mijn redenering?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 3e wet van Newton: brandweerspuit

Zonder schets is dat niet te zeggen. Ik raak helemaal de weg kwijt in wat jij links en rechts noemt hier.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer