Springen naar inhoud

- - - - -

Zwakste lezers niet (meteen) geholpen met oefenen op fouten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wien Ee

    Wien Ee


  • >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2012 - 10:04

Als kinderen leren lezen, gaat er vaak veel aandacht uit naar de fouten die zij maken. Dáár wordt op geoefend. Maar dat is niet altijd zinvol. Totdat kinderen het niveau hebben bereikt dat ze eind groep 3 zouden moeten hebben, is het beter om vooral te oefenen op wat goed gaat.

Geplaatste afbeelding

Esther Steenbeek-Planting deed onderzoek onder de allerzwakste lezers: kinderen met dyslexie of andere leesproblemen. En ze concludeert: het oefenen op fouten heeft pas zin vanaf het punt dat een kind het leesniveau bereikt heeft dat het zou moeten hebben aan het eind van groep 3. Daarvoor kunnen onderwijzers (en ouders) beter oefenen op wat het kind goed af gaat. 'Als je met zwakke lezers onder dat eind-groep-3-niveau oefent op wat goed gaat, gaan ze sneller en preciezer lezen. Vooral dat sneller lezen is bijzonder, want meestal wordt er, als het gaat om leestraining voor de allerzwakste lezers, geen vooruitgang gevonden in leessnelheid.'

Inslijpen
Het lijkt erop dat zwakke lezers gebaat zijn bij eerst een periode van 'inslijpen', waardoor ze een steviger basis krijgen voor hun verdere 'leescarrière'. 'Het is een kwestie van werken van grof naar fijn. Als de basis goed is, kun je gaan werken aan de finesses.' En dat betekent dat vanaf het eind-groep-3-leesniveau wél geoefend moet worden op fouten. 'Maar die krijgen kinderen daarna dan ook sneller onder de knie.'

Leessnelheid is belangrijk
Is het eigenlijk erg als jonge kinderen niet vlot kunnen lezen? Ja, zegt Steenbeek-Planting. Want kinderen halen die leessnelheid later niet of slechts met de grootst mogelijke moeite in. 'Kinderen met leesproblemen "groeien daar niet overheen". En slechte lezers kunnen op de basisschool vaak nog wel aardig meekomen, maar op de middelbare school, als er steeds langere teksten gelezen moeten worden, lopen ze er keihard tegen aan dat ze het tempo niet bij kunnen benen.'


Lees meer:
Radboud Universiteit Nijmegen
Kennislink
Verbeteren van leesvloeiendheid. Nadruk op successen of fouten?

Wetenschappelijke publicatie:
Esther G. Steenbeek-Planting: Should reading errors be taken seriously in assessment and intervention ?


Bron:
Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures