Springen naar inhoud

Profielwerkstuk natuurkunde: dubbelsterren in de relativiteitstheorie

• Log in om te kunnen reageren

TheManOnTheStreet

TheManOnTheStreet

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2012 - 10:55

Hallo forumleden,

Ik zit in 5vwo en mag een onderwerp voor mijn profielwerkstuk kiezen, dit wil ik doen bij natuurkunde en misschien een combinatie met wiskunde D.
Nu heb ik een drie onderwerpen die mij interessant lijken:

- aërodynamica van vliegtuigen (vleugels, stromingsleer enz)
hierbij zou ik als praktisch deel de stroming rond vleugels bestuderen (mbv een windtunnel) en misschien zelfs proberen te simuleren op de computer.

- complexe getallen in de kwantummechanica... hier heb ik me echter nog niet goed in verdiept en ik weet niet in hoeverre dit bestudeerbaar is

- Dubbelsterren in de relativeitstheorie. (SR & GR)
Hierbij wil ik met behulp van gegevens over dubbelsterren eerst proberen te rekenen aan dubbelsterren in de speciale relativiteitstheorie (dus doppler shift in de speciale relativeitstheorie). Met de kennis die ik nu heb van SR zou ik bij wijze van spreke vandaag al alles op papier kunnen zetten :)
Daarom zou ik het samenkomen van dubbelsterren door verlies aan energie aan gravitatiegolven willen bestuderen. Alleen weet ik dat algemene relativiteitstheorie zeer moeilijk is, iig veel moeilijker dan speciale relativiteitstheorie.

Bij wiskunde D heb ik al kansrekening/complexe getallen en vectoren gehad. Daarom ben ik op het tweede onderwerp gekomen.

Mijn vraag is of het onderwerp 'dubbelsterren in de relativiteitstheorie' te moeilijk is om binnen een half jaar te beheersen en er een werkstuk over te schrijven.
Aanraders of adviezen (misschien andere onderwerpen) zijn natuurlijk ook welkom!

-- Themanonthestreet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2012 - 11:28

complexe getallen zijn wel leuk omdat ze ook andere toepassingen hebben in de fysica, zoals in het beschrijven van wisselstroomcircuits
This is weird as hell. I approve.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures