[scheikunde] Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Hallo,

Voor mijn studie (HBO Chemie, eerstejaars) heb ik de opdracht gekregen om een practicum te ontwerpen voor eerstejaars studenten, voor het eerste kwartaal.

Ik heb een proef gevonden om vitamine C aan te tonen in citroensap concentraat. Namelijk met zetmeel en jood.

Alleen wil ik ook bewijzen dat ik dan alleen en echt vitamine C heb aangetoond.

Nu vraag ik me af hoe ik dat kan doen.

Ik heb zelf al wat bedacht:

- Andere stoffen (K, Ca, P, Mg, Citroenzuur, appelzuur) uit het citroensap verwijderen, maar ik zou niet weten hoe, neerslagreacties zorgen alleen maar voor meer ionen in de oplossing.

- Theoretisch bepalen of er andere reacties plaatsvinden, maar er zijn vrij veel kandidaten, dus dit is erg veel werk, en hoe ik dat precies moet gaan doen weet ik niet.

Zijn er misschien andere mogelijkheden om te bewijzen dat ik echt alleen vitamine C aantoon?

Of zijn er andere mogelijkheden om de genoemde stoffen uit citroensap te verwijderen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Ik zou eerst eens kijken hoe de vit. C proef in elkaar zit, dan kun je al een hoop dingen wegstrepen.

Berichten: 5

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Fuzzwood schreef: zo 27 mei 2012, 17:11
Ik zou eerst eens kijken hoe de vit. C proef in elkaar zit, dan kun je al een hoop dingen wegstrepen.
Hoe bedoel je dat?

Kun je een voorbeeld geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Nou, die proef die jij hebt gevonden bijvoorbeeld. Ga die eens uitpluizen. Er zullen vast bepaalde reactievergelijkingen bijhoren (en voor je je volgende vraag stelt: welke zijn dat? beantwoord ik die meteen met: probeer ze zelf op te zoeken/stellen.)

Berichten: 5

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Fuzzwood schreef: zo 27 mei 2012, 20:16
Nou, die proef die jij hebt gevonden bijvoorbeeld. Ga die eens uitpluizen. Er zullen vast bepaalde reactievergelijkingen bijhoren (en voor je je volgende vraag stelt: welke zijn dat? beantwoord ik die meteen met: probeer ze zelf op te zoeken/stellen.)


Ik heb de reactievergelijkingen allang.

Maar het idee is dus: Ik voeg jood toe aan een oplossing van zetmeel en citroensap.

Volgens het voorschrift dat ik gevonden heb, reageert vitamine C met jood, en als alle vitamine C met citroensap heeft gereageerd, gaat het met zetmeel reageren, en wordt de oplossing gekleurd.

Alleen bestaat citroensap niet alleen uit vitamine c, maar zitten er ook significante hoeveelheden K, Ca, P, Mg, Citroenzuur en appelzuur.

Op dit moment kan ik niet bewijzen dat alleen vitamine C reageert met jood, en de andere stoffen helemaal niks doen. Dat is echter wel de bedoeling.

Ik blijf steeds op dat punt steken, want ik kan niet bedenken hoe ik dat moet bewijzen. Daarom heb ik de vraag hier geplaatst.

Ik vraag ook niet om volledige uitwerkingen, alleen om een zetje in de goede richting, zodat ik weer verder kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Hoe willen kaliumionen en calciumionen een reactie aangaan met jood? Een redoxreactie kan niet omdat die elementen onedel zijn. Bedoel je dat soort bewijzen?

Berichten: 5

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Fuzzwood schreef: ma 28 mei 2012, 01:52
Hoe willen kaliumionen en calciumionen een reactie aangaan met jood? Een redoxreactie kan niet omdat die elementen onedel zijn. Bedoel je dat soort bewijzen?
Ik moet mijn docent gewoon kunnen vertellen dat alleen vitamine C reageert met jood, en dat er verder geen reacties plaatsvinden die het resultaat beinvloeden. Dat mag in de vorm van theoretische bewijzen, zoals K en Ca reageren niet met jood, maar ook met bijvoorbeeld een proef om dat te controleren (bv. appelzuur + jood, kijken of dat reageert.).

Een redoxreactie tussen die stoffen kan idd niet, maar appelzuur en jood dan, of citroenzuur en jood? hoe zoek ik uit of die twee reageren?

Of is er een manier om vitamine C uit de oplossing te halen, zodat ik dezelfde proef kan uitvoeren, en hopelijk kan zien dat er niks gebeurt...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Het leukste is gewoon uitproberen en kijken of je alle jood weer terugvindt. Een andere manier is je monster verdelen zodat ze gelijke concentraties vitamine C zouden bevatten en 1 van die monsters spiken met een bekende hoeveelheid vit. C. Logischerwijs zou de gespikete oplossing evenveel vit. C bevatten als de niet-gespikete + wat je erbij hebt gedaan.

Dat laatste is eigenlijk wat jij als laatste aandraagt, maar dan omgekeerd ;) Dus met je denkwijze zit het wel snor.

Berichten: 5

Re: Aantonen van Vitamine C in Citroensap, Bewijzen vitamine C.

Fuzzwood schreef: ma 28 mei 2012, 13:11
Het leukste is gewoon uitproberen en kijken of je alle jood weer terugvindt. Een andere manier is je monster verdelen zodat ze gelijke concentraties vitamine C zouden bevatten en 1 van die monsters spiken met een bekende hoeveelheid vit. C. Logischerwijs zou de gespikete oplossing evenveel vit. C bevatten als de niet-gespikete + wat je erbij hebt gedaan.

Dat laatste is eigenlijk wat jij als laatste aandraagt, maar dan omgekeerd ;) Dus met je denkwijze zit het wel snor.
Dan ga ik proberen of dat te regelen valt met school... Ik denk dat ze wel wat vitamine C hebben staan...

Bedankt!

Reageer