[scheikunde] Opstellen van een titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

Opstellen van een titratiecurve

Ik heb nogal wat problemen met het opstellen van een titratiecurve vertrekkende van een aantal gegevens, ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

De vraag is als volgt:

Schets de titratiecurve van 25 ml 0,1M H2C2O4met 0,1 M NaOH.

pka1 = 1,23 H2C2O4 -> H++ HC2O4-

pka2 = 4,19 HC2O4--> H++ C2O42-

Ik moet het equivalentiepunt berekenen en ook het buffergebied tekenen en berekenen maar ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Het gaat mij hier dus vooral om welke berekeningen ik moet maken om zo ph-punten te vinden en zo een degelijke titratiecurve op te stellen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Opstellen van een titratiecurve

wel je kan beginnen bij het begin: wat is de pH van de beginoplossing, voor je begint te titreren?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 35

Re: Opstellen van een titratiecurve

Ik bekom een pH = 1,28. Ik heb uit pka1 = 1,23 ka1 = 0,059 berekend. Met deze waarde heb ik de concentratie aan [H+] berekend, mijn resultaat: [H+] = 0,053 en hieruit dan de pH berekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Opstellen van een titratiecurve

oké, in eerste benadering zal dat volstaan. Nu het eerste buffergebied, dat draait om welk evenwicht?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 35

Re: Opstellen van een titratiecurve

Dat lijkt mij het eerste evenwicht, niet?

Maar wat zijn de grenzen van dit buffergebied? de pk-waarden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Opstellen van een titratiecurve

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Opstellen van een titratiecurve

als je een titratiecurve wil schetsen volstaat het om "halverwege" de pH te berekenen. Je hebt alleen een buffer als twee componenten van het evenwicht aanwezig zijn.

Stel je hebt 1 mol H2A, bij toevoegen van 1 mol NaOH heb je bij benadering 1 mol NaHA gemaakt, dus dan is het gedaan met de buffer.
This is weird as hell. I approve.

Reageer