water steriliseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

water steriliseren

Lang, heel lang geleden vervulde ik mijn militaire dienstplicht.

Daar werd me geleerd water te steriliseren met behulp van twee flesjes met pilletjes. Eerst moest je het blauwe pilletje in je veldfles oplossen, dan een uurtje wachten en daarna moest je aan het naar chloor stinkende water het tweede, witte pilletje (Natriumthiosulfaat) toevoegen om de chloorsmaak weg te halen.

Heeft iemand een idee wat de samenstelling van het blauwe pilletje geweest kan zijn?

Ik dacht eerst aan natriumhypochloriet, maar dat kun je niet in vaste vorm hebben lijkt mij (ik lees hier op het forum dat dat explosief zou zijn ?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: water steriliseren

Natriumhypochloriet is een zout dat gewoon oplosbaar is in water. Alleen chloraten kunnen in combinatie met andere stoffen explosief reageren, maar hypochlorieten doen dat in ieder geval niet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: water steriliseren

Natriumhypochloriet of calciumhypochloriet voor zover ik weet.

Ik heb het er toevallig laatst nog met iemand over gehad. Er zijn uiteindelijk wel meerdere technieken gebruikt, waaronder ook een op basis van kaliumpermanganaat die een van de meest effectieve bleek te zijn. Allen gebasseerd op oxidatiereacties.

Berichten: 7

Re: water steriliseren

ik vond dat aquaria met kaliumpermanganaat behandeld worden. Het schijn veel bacteriën om zeep te helpen. De nabehandeling is dan met waterstofperoxide.

Schijnt in het drinkwaterzuiveringsproces gebruikt te worden in een vroeg stadium, omdat het zo ontzettend oxiderend werkt. Later in het proces zijn dan veel minder chloorverbindingen nodig, welke schadelijk zijn in hogere concentraties.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: water steriliseren

Erik2055 schreef: wo 20 jun 2012, 11:18
ik vond dat aquaria met kaliumpermanganaat behandeld worden. Het schijn veel bacteriën om zeep te helpen. De nabehandeling is dan met waterstofperoxide.

Schijnt in het drinkwaterzuiveringsproces gebruikt te worden in een vroeg stadium, omdat het zo ontzettend oxiderend werkt. Later in het proces zijn dan veel minder chloorverbindingen nodig, welke schadelijk zijn in hogere concentraties.


In de wereldoorlog werd deze redoxset met pillen zelfs meegegeven aan soldaten om hun van de grond geschepte drinkwater te reinigen (was nogal een probleem in die tijd).

Reageer