[overig] Waar beginnen met natuurkunde?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Waar beginnen met natuurkunde?

Beste forumleden,

Ik doe nu middelbare school GT (2e jaars). Ik wilde na GT naar HAVO gaan.

Aangezien ik nu bijna zeker weet dat ik in de toekomst applicaties ga ontwikkelen.

Leek mij het beter om direct na GT naar MBO te gaan en daarna het HBO, en dus geen HAVO te doen.

Nu was mijn vraag:

"Hoe kan ik dan toch het beste natuurkunde gaan leren. Aangezien ik niet naar HAVO wil speciaal voor de natuurkunde."

Ik heb nauwelijks basiskennis. Ik weet wat atomen zijn etc, een beetje kosmologie maar dat is het ook. Daarom leek het mij ook verstandig om vanaf 0 te beginnen.

Alvast bedankt!

Mvg,

Stan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waar beginnen met natuurkunde?

Als ik je twijfel goed begrijp heb je al de conclusie getrokken dat VMBO-T natuurkunde "niet veel voorstelt". Ik kan je verzekeren (ik geef daar natuurkunde) dat je er voor dát vak niets tekort komt in vergelijking met havo. Altijd verstandig om niet "voor het zesje te gaan", maar na een vervolgopleiding op MBO-niveau moet je ruim gelijk staan met havo-5 natuurkunde.

Waar wél een pijnpuntje zit voor opstromers is de vmbo-wiskunde. Dat moeten wij altijd stevig bijspijkeren voor degenen die opstromen van vmbo-4 naar havo-4. Als je school een opstromersmodule biedt (een uurtje extra wiskunde voor degenen die naar havo willen in het 4e jaar), zéker aan deelnemen, ook al ga je daarna MBO doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Waar beginnen met natuurkunde?

Jan van de Velde schreef: ma 28 mei 2012, 17:58
Als ik je twijfel goed begrijp heb je al de conclusie getrokken dat VMBO-T natuurkunde "niet veel voorstelt". Ik kan je verzekeren (ik geef daar natuurkunde) dat je er voor dát vak niets tekort komt in vergelijking met havo. Altijd verstandig om niet "voor het zesje te gaan", maar na een vervolgopleiding op MBO-niveau moet je ruim gelijk staan met havo-5 natuurkunde.

Waar wél een pijnpuntje zit voor opstromers is de vmbo-wiskunde. Dat moeten wij altijd stevig bijspijkeren voor degenen die opstromen van vmbo-4 naar havo-4. Als je school een opstromersmodule biedt (een uurtje extra wiskunde voor degenen die naar havo willen in het 4e jaar), zéker aan deelnemen, ook al ga je daarna MBO doen.
Bedankt voor de informatie! Tot nu toe heb ik nog geen natuurkunde als schoolvak gehad. (Tot mijn grote verdriet!)

Meteen even een vraagje erachteraan: "Is wiskunde essentieel voor natuurkunde, ik kom namelijk nog wel wat forumules voorbij!"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waar beginnen met natuurkunde?

Stan van Kraaij schreef: ma 28 mei 2012, 18:23
"Is wiskunde essentieel voor natuurkunde, ik kom namelijk nog wel wat formules voorbij!"
Ja. Afhankelijk van het niveau waarop je natuurkunde wilt volgen is een zeker niveau wiskunde vereist, en hoe dan ook, basisvaardigheden maken het leven altijd eenvoudiger.

Voor wat jij van plan bent, vooral niet doen wat ik zovelen zie doen, en dat is bij wiskunde iets leren en denken dat dat alleen in het wiskundelokaal van toepassing is. Ik wéét dat mijn leerlingen geleerd hebben om eenvoudige vergelijkingen (bijv 4a+2 = 14) op te lossen, maar zodra ik ze vraag om die techniekjes op hun natuurkunderekenwerk los te laten kijken ze allemaal of ze het in Keulen horen donderen. Want op deze niveaus leer je geen wiskunde om de wiskunde maar als ondersteuning bij je andere vakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Waar beginnen met natuurkunde?

bij ons op school word wiskunde B aangeraden bij het kiezen van natuurkunde 4 havo

Reageer