Springen naar inhoud

Drukopbouw buis



  • Log in om te kunnen reageren

#1

vandeS

    vandeS


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 10:34

Goedemorgen,

Ik ben bezig met het berekenen van een optredende druk in een ventilatiebuis. Dit is een vertikale buis met een diameter van 1120mm, met op twee meter hoogte een overgang naar drie buizen met diameter 450mm. Deze buizen zijn ook twee meter hoog. (totaal dus 4m hoog) aan het eind van de drie 450mm buizen is een 90graden bocht gemonteerd. Dit ventilatiekanaal is geplaatst op een ventilator met een debiet van 26.500m3/h (7.36m3/s). De uitstroom is vrij (0Pa druk)

(bijgevoegd bestand is misschien verduidelijkend)

De drukverliezen die de kanalen en bochten geven zijn te berekenen met:

delta Pwr= zeta*0.5*rho*v2
waarin een zeta voor de twee buizen (die verschillen onderling ook nog weer iets0.011 voor 1120, 0.04 voor 450mm), voor de bochten (0.21), en voor de drie instroomopeningen halverwege.

Welke zeta is voor de instroomopeningen aannemelijk? (waar zou ik die kunnen vinden)

Ik zit met het volgende:voor de verdere toepassing van de wet van bernoulli is de potentiele energie gelijk -- als ik nu 1maal 4 meter hoogte pak of 2maal 2meter. Voor de snelheidsverschillen (kinetische energie) is het alleen wel erg verschillend:

snelheid in 1120mm buis: 7.47m/s
snelheid in 450mm buis: 15.42

Moet ik in dit geval twee keer een kinetische energie berekenen? Dit wordt dan twee keer bijna 0...

Uiteindelijk zoek ik de druk die in de 1120mm buis optreedt..(dit zal dan het totale drukverschil zijn omdat de druk bij uittrede 0Pa is)

Alle opmerkingen tips en vragen zijn welkom.

Alvast bedankt

Bijgevoegde miniaturen

  • Oude ventilator.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 mei 2012 - 11:26

waarin een zeta voor de twee buizen (die verschillen onderling ook nog weer iets0.011 voor 1120, 0.04 voor 450mm)

Hoe heb je dat berekend? Met Moody frictie factor?

Begrijp ik dit goed: is de stromingsrichting van boven naar beneden en is de flens onderaan de inlaat van de ventilator?
Hydrogen economy is a Hype.

#3

vandeS

    vandeS


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 13:07

Hoe heb je dat berekend? Met Moody frictie factor?

Begrijp ik dit goed: is de stromingsrichting van boven naar beneden en is de flens onderaan de inlaat van de ventilator?


Sorry, nee. De versmalling onderaan is in dit geval de ventilator. De ventilator blaast lucht omhoog, dus de drie pijpjes zijn de uitstroom openingen.

De zeta`s zijn (inderdaad) niet met moody bepaald. Deze heb ik terugberekend mbv drukverliestabellen.

als ik deze zeta`s bereken met moody:

Re (1120mm)=7.47*1.120/1.5*10^-5=5.6*10^5 ==> f=0.0128 ==>zeta=0.0128*(2/1.120) = 0.022
Re (450mm)=15.42*0.45/1.5*10^-5=4.6*10^5 ==> f=0.0134 ==>zeta =0.0134*(2/0.45) = 0.059

als ik gebruik: f=0.3164/vierdemachtswortel Reynolds: f(1120)=0.011 f(450)=0.012
de zeta`s worden dan voor 1120mm: 0.019, en voor 450mm 0.053...

(zeta =f*(L/D)

Juist? :) Waarschijnlijk ligt de door mij gekozen zeta lager vanwege concurentie- achtige redenen..

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 mei 2012 - 21:37

als ik gebruik: f=0.3164/vierdemachtswortel

Dat is de vergelijking van Blasius, maar die is erg onnauwkeurig bij de hoge Reynoldsgetallen die optreden bij gasstroming. Blasius niet gebruiken (typisch iets voor schoolboekjes) maar ALTIJD het Moody diagram gebruiken.

Wat jij zeta noemt wordt gewoonlijk de K-waarde genoemd. In deze tabel vind je er een heleboel.

Let op dat de K van een bocht sterk afhangt van de radius, maar ook of het een echte bocht is of een segmentbocht (Mitre Bend). Van jouw tekening krijg ik de indruk dat je segmentbochten gebruikt, wat vrij normaal is bij grote diameters.
Hydrogen economy is a Hype.






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures