Springen naar inhoud

Statistische analyse van ordinale steekproef (+betrouwbaarheid)

• Log in om te kunnen reageren

kolaas

kolaas

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 12:45

Hoi allemaal!

Op mijn werk heb ik een onderzoek gedaan naar veiligheid onder bewoners van een zorginstelling.

Er wonen 30 mensen, en 17 van hen hebben een vragenlijst ingevuld.

De vragenlijst bestaat vrijwel alleen maar uit ordinale vragen, bijvoorbeeld:

- Hoe veilig voel je je in de woonkamer?
0 totaal niet veilig 0 niet echt veilig 0 neutraal 0 best wel veilig 0 heel erg veilig

Ik heb alles al in excel ingevuld en ga het morgen in SPSS zetten. Maar mijn vraag is: welke analyse kan ik er op los laten? Ik kan geen gemiddelden berekenen omdat het ordinale vragen zijn - correct?

Frequentietabellen uiteraard wel, maar misschien weten jullie nog interessante en niet extreem complexe bewerkingen?

Verder gaat het hier om verslaafden en het bleek dat ze de vragenlijst erg onzorgvuldig hebben ingevuld. Ik krijg de indruk dat ze soms gewoon maar een heel rijtje hebben aangekruisd. Ook zijn veel vragen simpelweg niet ingevuld.

De niet ingevulde vragen behandel ik als "missing values". Maar wat te doen met de 'mogelijk willekeurig ingevulde vragen'?

In hoeverre zijn de resultaten nu nog een goede weerspiegeling van de totale populatie (n=30)?

Alvast bedankt voor iedere hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 16:16

17 mensen waarvan een gedeelte niet betrouwbaar heeft ingevuld.

Het lijkt me dat je steekproef niet bepaald betrouwbaar is, dat maakt de uitkomsten van berekening ook onbetrouwbaar.

-------------------------------------------

- Hoe veilig voel je je in de woonkamer?

Kun je wel vercijferen:

0 totaal niet veilig =1

0 niet echt veilig=3

0 neutraal=5

0 best wel veilig=7

0 heel erg veilig=9

Maar de waardering blijft héél arbritair

Veranderd door tempelier, 29 mei 2012 - 16:20

In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2012 - 09:16

Het lijkt me duidelijk dat je met een dergelijke n helemaal niks kunt. Kwalitatief onderzoek (interviews/observaties/groepsdiscussies) zijn hier gepast. Ik zou geen statistiek loslaten op de dataset.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures