[natuurkunde] Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Een elektrische stroom loopt in het vlak van boven naar boven door een rechte stroomvoerende geleider. Evenwijdig aan deze geleider beweegt een positieve lading in het vlak naar boven.

Welke kracht werkt dan op deze lading?

Het antwoord is een kracht in het vlak naar links. Dit is te vinden mbv. de 3de rechterhandregel (of FBI-regel).

Wat ik me echter afvraag, is waarom het antwoord niet kan zijn: een kracht wijzend naar achter, in het vlak. Dit is maw. de magnetische inductie veroorzaakt door de geleider. Of bedoelt men in dergelijke gevallen met kracht altijd uitsluitend de Lorentzkracht, en nooit de magn. inductie?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

maar de Lorentzkracht hangt af van het B-veld, dat ontstaat door de stroom in de geleider?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Typhoner schreef: di 29 mei 2012, 14:02
maar de Lorentzkracht hangt af van het B-veld, dat ontstaat door de stroom in de geleider?


Ja, maar mijn vraag is eigenlijk gewoon of men bij een dergelijke vraagstelling met "kracht" altijd de Lorentzkracht bedoelt. Of anders gesteld, wordt de magn. inductie nooit als kracht beschouwd? Waarschijnlijk niet, aangezien de eenheid T is, en niet N
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Grasshopper schreef: di 29 mei 2012, 13:59
Een elektrische stroom loopt in het vlak van boven naar boven door een rechte stroomvoerende geleider. Evenwijdig aan deze geleider beweegt een positieve lading in het vlak naar boven.

Welke kracht werkt dan op deze lading?

Het antwoord is een kracht in het vlak naar links.
afgezien van de stroom die van boven naar boven :? loopt, zonder betere omschrijving of liever een afbeelding is toch niet te zeggen of er een kracht naar links of naar rechts op het bewegende deeltje zal zijn?

Een bewegend deeltje is ook een stroom. Je kunt het dus ook beschouwen als twee magneetvelden die op elkaar werken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

De kracht die werkt op dat geladen deeltje is uiteraard de Lorentzkracht.

Maar maak alsjeblieft even een tekening van de situatie, want dit is mij niet duidelijk wat je bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Jan van de Velde schreef: di 29 mei 2012, 16:45
afgezien van de stroom die van boven naar boven :? werken.
Moet zijn "naar boven"...

Maar ik zal eens proberen een tekening te maken/vinden.

Dit is wat ze bedoelen:
407px-Manoderecha.svg.png
407px-Manoderecha.svg.png (26.77 KiB) 655 keer bekeken
En hiermee evenwijdig beweegt zich dus een positieve lading, ook naar boven.

Beter heb ik niet gevonden.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Ik heb er zelf nog een mijn handboek op nageslaan, en met "kracht" in de oorspronkelijke vraagstelling wordt volgens mij toch wel steeds de Lorentzkracht bedoeld, aangezien het een kracht is die ontstaat als resultaat van magn. inductie en stroomsterkte. En noch B, noch I moet als kracht in de fysische zin worden beschouwd, enkel als componenten ervan.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Zit dat geladen deeltje aan de linkerkant van die geleider of aan de rechterkant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Dat geladen deeltje beweegt zich in het vlak van tekening vertikaal naar boven en bevind zich aan de rechterkant van de geleider

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

aadkr schreef: di 29 mei 2012, 20:37
Dat geladen deeltje beweegt zich in het vlak van tekening vertikaal naar boven en bevind zich aan de rechterkant van de geleider
Ja dat is een belangrijk gegeven dat ik vergeten was. Mijn excuses. :oops:

Maar dan kom je uit wat ik uitkwam, nl. een FL naar links. Mijn vraag was echter of het zou kunnen dat je "kracht" in de originele vraagstelling ( ~ Welke kracht werkt dan op deze lading? ) zou kunnen interpreteren als de magn. inductie. Maar ik ben tot het besluit gekomen dat B een component is die voor die kracht zorgt, en dus zelf niet als kracht mag worden beschouwd. Of niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

magnetisch veld is geen kracht, maar een veld. Als je weet hoe een magnetisch veld wijst, weet je nog steeds niets over de kracht op een deeltje, gezien je lading (grootte + teken) en de snelheid ervan moet kennen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht vanuit een rechte geleider op een bewegend geladen deeltje

Typhoner schreef: di 29 mei 2012, 21:03
magnetisch veld is geen kracht, maar een veld. Als je weet hoe een magnetisch veld wijst, weet je nog steeds niets over de kracht op een deeltje, gezien je lading (grootte + teken) en de snelheid ervan moet kennen.


Idd.

Bedankt!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer