correlatiematrix met modererende variable

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

correlatiematrix met modererende variable

Ik heb een vraag mbt tot de correlatiematrix.

Ik heb een correlatiematrix met daarin verschillende variabelen en ook een modererende variable X (A*B), een product uit variable A en variable B.

Mijn modererende variable X correleert sterk significant met variable A (0.77) en significant met variable B (0.33). Dit lijkt mij logisch echter durf ik dit niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb vernomen dat een correlatie die hoger is dan 0.70 erop kan duiden dat er multicollineariteit is. Geldt dit ook voor een modererende variabele die correleert met een variabele waaruit hij "gemaakt" is?

Ik heb gechecked voor VIF in mijn regressie analyse en dit blijft netjes onder de 5.

Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven.

Berichten: 954

Re: correlatiematrix met modererende variable

Het heeft geen zin naar de correlatiematrix te kijken bij interactievariabelen. Wil je het interactie-effect onderzoeken, dan zul je of een anova of een regressie-analyse moeten uitvoeren met zowel de hoofd- als de interactie-effecten. Zorg ervoor dat eerst de variabelen A en B zijn gecentreerd voor je A*B construeert. Daarmee voorkom je het probleem van multicollineariteit.

http://pages.uoregon.edu/stevensj/MRA/interaction.pdf

Reageer