Tankwagens stallen in woongebied

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Tankwagens stallen in woongebied

Sinds een maand plaatst een buurman (en vermoedelijk een collega) twee tankwagens, voor het vervoeren van benzine en olie, op zijn erf als hij klaar is met werken. De tankwagens staan dus 's avonds, 's nachts, in het weekend en op vrije dagen in zijn tuin, 20m van ons huis (en 5m van het andere buurhuis) vandaan.

Nu is het uitzicht geen belemmering, er staat immers een hoop groen hier in Drenthe (buiten de bebouwde kom). Maar veiligheid is eerder het nieuwe gespreksonderwerp aan de keukentafel. Om inlichtingen in te winnen bij de gemeente over de toegestane regels kwamen we niet verder; zij weten het ook niet. Wat we inmiddels wel weten is het feit dat men drie vrachtwagens op het erf mag hebben, maar het lijkt me dubieus als dit ook voor tankwagens geldt.

De tankwagens zijn vermoedelijk leeg, maar zullen sporen van brandbare vloeistoffen en gassen bevatten. In hoeverre zijn hier verder justitiële regels voor opgesteld in een bewoond gebied in Nederland?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tankwagens stallen in woongebied

De tankwagens zijn vermoedelijk leeg, maar zullen sporen van brandbare vloeistoffen en gassen bevatten.


Wat is het probleem met bevatten? Dergelijke wagens lekken toch niet door er geparkeerd te staan?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Wel, we zitten hier met rieten daken, een vlammetje door bijvoorbeeld de bliksem zet niet alleen in wieder weerga de huizen in lichter laaie, maar ik meen dat tankwagens daar ook wat gevoelig voor zijn. ;) Aangezien die wagens op zo'n 2-3m van hun rieten kap afstaat, lijkt het me wel goed voor te stellen dat een vonkje/affikkende rieten kap wel voor wat (extra) problemen kan zorgen als daar tankwagens pal naast staan...en er zullen ook aan de buitenkant van zo'n wagen sporen zitten van de vervoerende stoffen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Ik weet niet juist hoe dat zit, maar een tankwagen staat toch op rubberen banden? Dus blikseminslag lijkt me niet meteen een gigantisch probleem. Je krijgt brand als er een grote stroom vloeit, en dat is pas als de lading (stroompje elektronen) ergens heen kan vloeien. Nu, rubber geleidt absoluut niet, dus de stroom kan niet naar de aarde, waardoor die stroom ook niet gaat lopen. Dat brandgevaar lijkt me niet aanwezig dus.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tankwagens stallen in woongebied

In physics I trust schreef: wo 30 mei 2012, 21:45
Ik weet niet juist hoe dat zit, maar een tankwagen staat toch op rubberen banden? Dus blikseminslag lijkt me niet meteen een gigantisch probleem. Je krijgt brand als er een grote stroom vloeit, en dat is pas als de lading (stroompje elektronen) ergens heen kan vloeien. Nu, rubber geleidt absoluut niet, dus de stroom kan niet naar de aarde, waardoor die stroom ook niet gaat lopen. Dat brandgevaar lijkt me niet aanwezig dus.


Ja, we zitten hier niet met wagens op houten wielen... ;) Maar ik doelde meer op het feit dat de bliksem in de rieten kap slaat -> vonken overspringen naar tankwagen waar zich nog stoffen (bij aansluiting naar de tank) bevinden die dan het begin van een ontploffing in gang kunnen zetten. Maar wellicht is een tankwagen wel enorm goed beveiligd voor dat soort dingen, en ontstaan alleen van die ongelukken als ze tijdens het lassen voor reparaties of een ongeluk in brand vliegen?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Ik denk dat als de bliksem inslaat op je rieten kap, heel het husi in lichterlaaie staat binnen de paar tellen en dat de tank die je zelf in huis hebt voor je centrale verwarming mogelijk even veel gevaar veroorzaakt.

Een vlam 'slaat niet over' op een tankwagen. Overslaan moet je zien als de temperatuur die stijgt boven de zelfonstekingstemperatuur van de beschouwde stof.

Metaal van een tank heeft een zelfontbrandingstemperatuur die enorm veel hoger ligt. Wel zal er door straling een flinke temperatuursverhoging plaatsvinden maar binnenin een verbrandingsmotor gaat de temperatuur wel tot de 3000 °C.

Pas bij temperaturen die daar flink boven stijgen, krijg je bijhorende drukverhoging denk ik die gevaar met zich meebrengen. wat gevaarlijker is: de rubberen banden kunnen door een stuk vallend riet wel in brand geraken, en dan zal de eigen tank van de vrachtwagen, die vaak niet van metaal is, maar van een soort kunststof, wel kunnen ontvlammen en de genoemde gevaarlijke situatie meebrengen. Maar het feit dat het net een tankwagen is, levert, volgens mij, weinig extra gevaar.

Misschien denken anderen er anders over?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Tot een paar maanden terug was ik milieuadviseur, en zulke perikelen kwamen ook wel eens voor. Dat ging dan meer om bedrijventerreinen omdat daar onze klantenkring zat, maar juridisch is er geen verschil.

Feitelijk gaat het om 2 dingen:
  1. Het verschil tussen parkeren en opslag

    Tot 48 uur heet het parkeren en geldt het als een tijdelijke situatie. In dat geval mag je zonder problemen een tankauto parkeren, mits op een ADR aangewezen route/locatie.
  2. Het al dan niet gevuld zijn met gevaarlijke stoffen

    Als de tankwagens leeg zijn, of hooguit minimale resten bevatten (er is een 1000 punten regeling die aangeeft dat indien het minder is dan een bepaalde hoeveelheid, ze niet onder deze wetgeving vallen - dit zorgt er mede voor dat jij kast met schoonmaakmiddelen mag hebben thuis), vallen ze sowieso niet onder ADR wetgeving. ADR is de internationale wetgeving in verband met het vervoeren van gevaarlijke stoffen. Je hebt hier verschillende klassen in, afhankelijk van de aard van de stof. Dit is in Nederland vertaald in nationale wetgeving via de Wet milieubeheer (uitgewerkt in het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen). Voor de opslag van gevaarlijke stoffen heb je dan weer met andere wetgeving te maken (vaak uitmondend in een PGS richtlijn horende bij de betreffende stof), maar ook daar wordt aangesloten bij de ADR.
In principe zeg ik: je hoeft je niet veel zorgen te maken. Je kunt ervanuit gaan dat ze geen volle tankwagens met gevaarlijke stoffen bij hun in de tuin zetten. Als het om ADR geclassificeerde stoffen gaat betekent dat automatisch dat ze ook een opleiding hebben gehad om daarmee te rijden (anders krijgen ze geen druppel mee). En dan kennen ze ook de risico's.

Buiten dat lijkt het me sowieso niet logisch dat ze met een volle lading hun wagen mee naar huis nemen. Daar is het spul vaak te kostbaar voor.
Verborgen inhoud
Reken maar uit: 25.000 liter benzine; ofwel € 1,70 x 25.000 l = € 42.500,- wat dan stil zou staan, klaar om gejat te worden


Komt bij: elke tankwagen is -afhankelijk van de aard van de stof die erin zit- voorzien van diverse beveiligingen. Er zal dus ook niet zomaar iets mis gaan met inslag van bliksem. Sowieso zal de bliksem niet in de tankwagen zelf slaan (immers: die staan op wielen met rubber banden), bovendien moeten die een weerstand tegen branddoorslag en -overslag (WBDBO) van 60 minuten hebben uit mijn hoofd. Mocht de bliksem dus bij jullie inslaan (heb je geen bliksemafleider met je rieten dak?) dan hebben ze nog een uur de tijd om hun tankwagen weg te rijden.

Mochten ze nu wel volle tankwagens hebben, dan kun je misschien wel bezwaar maken. In het weekend heb je namelijk meer dan 48 uur (vrijdagavond tot maandagochtend), plus dat hun tuintje waarschijnlijk niet aangeduid is als ADR terrein. In dat geval zijn ze verplicht tot het aanvragen van een omgevingsvergunning (doe de vergunningcheck op http://www.omgevingsloket.nl). En die gaan ze dan iig voor het opslaan van ADR goederen niet krijgen als ze zo dicht bij een gevoelig object (jullie huizen) liggen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Bedankt Ger! Ik (of nouja, mijn ouders) gaan hier de komende tijd eens achteraan!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tankwagens stallen in woongebied

Pectus schreef: vr 01 jun 2012, 22:19
Bedankt Ger! Ik (of nouja, mijn ouders) gaan hier de komende tijd eens achteraan!


Je hebt te horen gekregen dat veiligheid blijkbaar geen issue is. Qua horizonvervuiling is het voor jullie geen issue. Niet om me met privézaken te bemoeien, maar waar gaan jullie dan nog achteraan? Stappen ondernemen om te kijken of hij een vergunning heeft komt op mij over (gezien de non-issues) als buurman pesten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tankwagens stallen in woongebied

anusthesist schreef: za 02 jun 2012, 17:11
Niet om me met privézaken te bemoeien, maar waar gaan jullie dan nog achteraan? Stappen ondernemen om te kijken of hij een vergunning heeft.../
Exact, en dat is niet om buurman te pesten, maar wel om er zelf zeker van te zijn dat de boel correct verloopt. En niet om het een of ander, IPIT is geen 'veiligheidsdeskundige', maar een welwillende forumgebruiker die graag zijn kennis deelt. Dat is uiteraard sympathiek, maar net als dat we binnen het Geneeskundeforum wijzen om er attent op te zijn dat gebruikers niet per definitie experts zijn, is het naar mijn idee vreemd als je, wat betreft veiligheid, klakkeloos aanneemt wat gebruikers aan informatie delen. Daarnaast, als ik dit van Ger lees, bewijst het al genoeg dat deze veiligheid niet waterdicht is:
In principe zeg ik: je hoeft je niet veel zorgen te maken. Je kunt ervanuit gaan dat ze geen volle tankwagens met gevaarlijke stoffen bij hun in de tuin zetten.
Les 1: je kunt nergens zomaar vanuit gaan.

Mijn vraag was ook niet of ik veilig in dit huis ben als er verderop tankwagens gestald zijn...maar wat de regels hiervoor zijn. Het zal ons een worst wezen als de buurman, of wie dan ook dat checken van de regels als pesten ziet. We moeten in dit land al een vergunning voor een dakkapel en het kappen van een boom aanvragen (al woon je in de middle of nowhere), waar zelfs de buurt bezwaar voor mag opmaken...dat heeft niet eens met de veiligheid van de omgeving te maken, een stel tankwagens die brandbare producten vervoeren daarentegen mogelijk wel. Meten is weten, gissen is missen! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer