[scheikunde] Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Goededag iedereen,

Ik heb graag wat hulp nodig, misschien dat iemand mij hier kan helpen.

Ik ben in bezig met een afstudeerproject "het maken van een neembadzeep met antibacterische eigenschappen".

Nadat het zeep gemaakt is moet er enkele testen worden gedaan, om na te kunnen gaan als het zeep werkelijk een antibacterische werking heeft.

Ik ben op heel veel plaatsen gaan zoeken maar met weinig succes, misschien kan iemand mij hier in de juiste richting sturen.

Uw hulp stel ik zeer op prijs!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Wat is neembadzeep?

Waar heb je op gezocht bij het googlen naar testjes? Ze zijn namelijk ruim voorhanden en niet moeilijk om te vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Bedankt voor uw reactie.

Neembadzeep is badzeep gemaakt op basis van neemolie.

Ik ben gewoon op google geweest, maar heb niet echt wat gevonden dat mij kan helpen.

Ik weet dus wel dat ik een microbiologishe test moet doen, dat kan gebeuren op 2 manieren:

eerste is een het enten van bacterien maar dat gaat even te lang duren denk ik, omdat ik nog maar anderhalve maand over hebt. De tweede manier dat ik heb gevonden is een uitstrijkje maken van je huid voor het gebruik van neemzeep en daarna na het gebruik weer een uitstrijkje en dan zo te kijken als het zeep antibacterieel werkt of niet. Maar het probleem is dat ik de theorie ervan niet kan vinden, ik bedoel hoe we precies dat uitstrijkje moeten maken en waarop we moeten letten. De enige informatie die ik eigenlijk vindt is wat antibacteriele zeep en hoe het dan werkt. Ik heb naar microbiologische testen of bepalingen gezocht maar krijg niet echt iets die ik kan gebruiken. Ik heb van een docent medisch analist boeken gehad over bacterielogie, dus ben momenteel daarmee bezig om iets te zoeken. Als u mij zou kunnen verwijzen naar een site of iets dergelijks dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt.

Re: Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Het is niet mijn vakgebied maar testen of de zeep een antibacteriele werking heeft zal niet zo simpel zijn.

Als het de bedoeling is om te kijken of de zeep de bacterieen van je huid verwijderd dan kan dat inderdaad met een uitstrijkje voor en na het wassen. Je test dan hoe goed de zeep werkt en niet of deze een antibacteriele werking heeft. Zelfs als je met water alleen wast zal het aantal bacterieen afnemen.

Om te zien of de zeep antibacteriele werking heeft zul je moeten testen of de zeep de groei van bacterieen op je huid verhindert/vermindert na het wassen. Bovendien zul dan ook een soort blanco (met water wassen bv) moeten meenemen om zeker te zijn dat het aan de zeep ligt en niet aan andere factoren.

Bovendien verwacht ik dat als er sprake is van de antibacteriele werking deze sterker zal worden als je je handen vaker wast en er waarschijnlijk meer van de actieve component op je huid zal achterblijven.

PS . Realiseer je dat actieve huidflora je huid beschermt en steriele huid eigenlijk nergers voor nodig is. ( medische noodzaak soms daargelaten.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het testen van zelfgemaakte antibacteriele neemzeep

Als je geen tijd hebt voor bacterie-kweek in anderhalve maand, wat wil je dan met zo'n uitstrijkje gaan doen?

Wat je bijvoorbeeld kan doen is een kweek van E. coli op een standaard LB-agar plaat en daar een druppel neemolie in het midden bij doen. Denk goed aan de controle experimenten die je ook moet doen..

Kijk ook hier eens bijvoorbeeld, en op wiki (de Engelse) want daar staan vaak goede referenties bij (onderaan de pagina).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer