Springen naar inhoud

Vervangende stof bloed

• Log in om te kunnen reageren

brittvda

brittvda

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2012 - 12:50

Hallo,

ik doe een onderzoek naar anastomosis, en hiervoor ga ik een aantal practica uitvoeren waarbij ik een vervangende stof voor bloed nodig heb. Dit moet een stof zijn met ongeveer dezelfde viscositeit en ongeveer dezelfde eigenschappen.
Met vriendelijke groet,
Britt

Veranderd door brittvda, 31 mei 2012 - 12:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2012 - 13:07

Wat heb je zelf zoal al bedacht?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

brittvda

brittvda

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2012 - 13:55

Ik zat te denken aan een soort siroop met maïzena. Het is denk ik niet mogelijk om de andere eigenschappen van bloed ook na te maken? Met maïzena kunnen we wel de viscositeit benaderen.

jean-jacques

jean-jacques

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2012 - 21:14

maizena is variabel qua viscositeit bij temperatuurschommelingen (gaat in semikristallijne vorm bij lagere t°, vooral de amylose)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel
maar kreeg het (misschien domme) idée van bv. varkensbloed te gebruiken met een stollingremmer?

Veranderd door jean-jacques, 31 mei 2012 - 21:20

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2012 - 22:54

(..) met ongeveer dezelfde viscositeit en ongeveer dezelfde eigenschappen.

Als dat zo gemakkelijk was geweest hadden we al geen bloeddonoren meer nodig gehad (kunstbloed). "Dezelfde eigenschappen" is dus een beetje ver gezocht.
Wat wil je precies testen?

Veranderd door Mrtn, 31 mei 2012 - 22:55

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

brittvda

brittvda

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2012 - 13:57

Als dat zo gemakkelijk was geweest hadden we al geen bloeddonoren meer nodig gehad (kunstbloed). "Dezelfde eigenschappen" is dus een beetje ver gezocht.
Wat wil je precies testen?

Ik wil een practicum doen waarbij ik twee bloedvaten aan elkaar hecht. Hierbij test ik of dit lekt en probeer ik hier een maatstaf voor te krijgen.
Ik had nog een stof gevonden, namelijk kaliumhexacyanoferraat. Hiermee werd vroeger voor films kunstbloed gemaakt, maar ik ben er nog niet achter of dit ook de viscositeit benaderd, want dat is het belangrijkste.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2012 - 16:06

Misschien een ondeugend idee hoor, maar heb je al nagedacht over écht bloed?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Thotje

Thotje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2012 - 04:03

Ik ben het met mijn voorgangers eens, echt bloed is lastig na te maken, door de celrijkheid van bloed heeft het eigenschappen die lastig zijn na te maken... Als je practicum ook te maken heeft met bloedstolling dan kan ik aanraden om volbloed (menselijk of van varkens) te nemen dat is afgenomen in natriumcitraat. Dit bloed is namelijk weer te activeren door toevoeging van Ca2+ waardoor het weer gaat stollen. wat dan wel weer een voorwaarde is, is dat de ''vaten'' die je gebruikt, ook collageen moeten bevatten, anders werkt het niet..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures