[profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Hoi,

voor ons profielwerkstuk willen we de interferentie onderzoeken van olie op water. We hebben geprobeerd met machine-olie de interferentie kleuren te voorschijn te toveren. Dit werkte helaas niet omdat de olie zich niet goed verdeelde over het wateroppervlak (het olieoppervlak bleef te dik) en de interferentiekleuren waren nauwelijks te zien.

We zijn dus nu op zoek naar een oliesoort die zich goed verdeelt op water en die zich goed leent om interferentie te kunnen onderzoeken. Zou iemand ons met deze zoekactie kunnen helpen? We komen er niet helemaal uit.

Groetjes Machiel en Willem-Bart

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

probeer eens met diesel....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Wat willen jullie precies met het interferentie onderzoek?

Wat goed helpt is een verdampende olie/benzine te gebruiken.

Hierdoor wordt uiteindelijk de laag dun genoeg zodat de kleuren te voorschijn komen.

Zeepsop kan ook werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Zeepsop? Als je dat in het water spuit, dan blijft het op de bodem liggen. Hoe krijg je dat dan drijvend?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

waarom zou diesel dan goed moeten werken? Ik begrijp dat olie geen optie is?

We willen de dikte van de laag (olie ... whatever) berekenen door de interferentie te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Diesel geeft in elk geval prachtige kleurpatronen op water. Of het zich leent voor interferentie-onderzoek zouik echt niet weten.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 150

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Er staat me iets bij dat het alleen met "afgewerkte" olie gaat, een bepaalde vorm van geoxydeerde olie zoals die uit auto's lekt.

Berichten: 176

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

het maakt niet zo veel uit wat voor olie het moet zijn de enige 2 voorwaarde waaraan de vloeistof moet voeldoen is dat de laag een halve golflengte dik moet zijn(tussen de 200 en 350 nm) en dat er een brekingsindexverschil moet zijn tussen de olie en de lucht(weet niet wat het minimale verschil moet zijn) interferentie ontstaat ook bij aluminium. de natuurlijke oxidelaag is lichtdoorlatend(brekingsindex van aluminium oxide is 1,6 ongeveer).

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 5

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

de dikte van de olielaag kan toch n*1/2 labda zijn?

En waarom moet er perse een brekingsindex verschil zijn tussen de olie en de lucht? Als je bijvoorbeeld gaat kijken bij de bragg reflectie (rontgenstraling), dan heb je ook geen brekingsindex nodig om interferentie (constructieve) te krijgen.

Dus die twee voorwaarden kloppen niet.

Berichten: 176

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

voor interferentie kleuring met in dit geval met olie ontstaat doordat een deel van licht op het voorste en een deel van het licht op het achterste grensvlak wordt gereflecteerd. de precieze fysische achtergrond kan ik zo niet geven misschien kan iemand anders het ff precies uitleggen. maar het verschil in brekingsindex zorgt ervoor dat licht wordt gereflecteerd op het grensvlak. het proefje wat jij wilt doen heeft te maken met bragg reflectie. het maakt in principe geen ruk uit of je dit met zichtbaar licht of röntgen straling zal doen zijn allebei namelijk em golven alleen heeft röntgen een kleinere golflengte.

jij hebt inderdaat gelijk dat het niet precies een halve golflengte dik hoeft te als het maar wel indezelfde orde ligt (dus n= 1,2,3,4,5) maakt het jullie proefje wel moeilijk want je kunt dalijk alleen concluderen dat het of bv 200, 400, 600, 800, 1000 nm dik is.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Helpt het niet als de olie verdund is? Want wanneer je mengsmering in water morst krijg je ook erg mooie kleuren te zien.

Oliesoorsten die vanzelf al heel dun zijn: Naaimachineolie of kruipolie.

Berichten: 5

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Ja maar bij de Bragg reflectie geldt voor de dikte van de olielaag labda*n=2dsin(alfa) Deze formule wordt toch geheel onbruikbaar op het moment dat de brekingsindex een rol gaat spelen? Of is die breking verwaarloosbaar omdat het om een zeer dunne oliefilm gaat?

Berichten: 176

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Ja maar bij de Bragg reflectie geldt voor de dikte van de olielaag labda*n=2dsin(alfa) Deze formule wordt toch geheel onbruikbaar op het moment dat de brekingsindex een rol gaat spelen? Of is die breking verwaarloosbaar omdat het om een zeer dunne oliefilm gaat?
even ter verduidelijking n is in dit geval niet de brekingsindex misschien dat daar de verwarring over bestaat. het brekingsindexverschil heeft naar mijn weten alleen invloed op hoeveelheid licht dat wordt gereflecteerd op het grensvlak dus op de overgang van lucht olie (aan de voorkant) en olie tafel aan de achterkant. als je nu een vloeistof neemt waar het brekingsindex verschil met lucht heel klein is zul je dus de interferentie kleuren niet zien omdat de intensiteit van het gereflecteerde licht te klein is. weet niet wat het verband is tussen brekingsindexverschil en het totaal gereflecteerde licht is maar dat is voor jullie denk ik niet zo van belang.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 5

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

Nee die verwarring was er niet. Maar kan de brekingsindex niet worden opgenomen in die formule? En wat is de brekingsindex van diesel dan eigenlijk?Zelf bepalen lijkt me vrij onnauwkeurig.

Berichten: 176

Re: [profielwerkstuk] Interferentie bij olie op water

de brekingsindex heeft eigenlijk geen invloed op het verhaal op de manier hoe jij het denkt(kan het mis hebben) waarschijnlijk ken jij brekingsindex alleen uit de proefjes met een lichtstraaltje dat als het onder een hoek op bv water wordt geschenen het er onder een andere hoek uit schijnt oftewel brekingswet van snellius (sin i/sin r = n)

dit is bij jouw interferentie proefjes niet van toepassing omdat het licht uit alle richtingen en niet uit 1 straaltje. dit effect van breking valt dus uiteindelijk weg.
En wat is de brekingsindex van diesel dan eigenlijk?Zelf bepalen lijkt me vrij onnauwkeurig.
ik heb op school voor een practicum een keer de brekingsindex van verschillende vloeistoffen vast moeten stellen. dit is met een prisma al redelijk nauwkeurig te doen. er bestaan ook apparaten waarmee het kan (soort van microscopen) ik kan die practicum opdracht nog wel een keertje opzoeken misschien wel interresant voor je pws. ik vertrek morgen avond op vakantie dus dat wordt wel pas na nieuwjaar dat ik er tijd voor heb. dus als je er interresse in hebt moet je me dan maar ff tegen die tijd mailen.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Reageer