Springen naar inhoud

Treinsporen sparen d.m.v een middel. Is dit mogelijk ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gelukkoos

    Gelukkoos


  • >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2012 - 10:38

Treinsporen worden dunner als ze oud zijn en het is duur om ze te vervangen. Ze slijten af, en oxideren lichtjes. Kan men de oxidatie van treinsporen verminderen door er een bepaald middel op te vernevelen via de trein ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 juni 2012 - 13:17

Dat zou wel kunnen. Maar je zou de spoorstaven ook kunnen schilderen voor montage.
Ook dat doen ze niet, kennelijk omdat het de moeite niet waard is. De spoorstaven zijn eerder versleten door de treinen dan dat ze doorgeroest zijn.

#3

Kliche

    Kliche


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2012 - 18:49

Dat voorkom je niet als je er steeds overheen rijdt.

Extreem verzinken of galvaniseren, of rails van edelmetaal, maar uiteraard wordt dat gestolen.

#4

Gelukkoos

    Gelukkoos


  • >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2012 - 09:53

Je hebt slijtage en/of roest van boven naar onder wat een hele tijd kan meeggaan.
En je hebt roest van onder aan de zijkant van de rails wat volgens mij wel door galvaniseren kan worden verholpen.
Het grootste probleem is denk ik dat de breedte tussen de twee rails versmalt.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie


#5

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2012 - 10:10

Treinsporen worden dunner als ze oud zijn en het is duur om ze te vervangen. Ze slijten af, en oxideren lichtjes.

Worden dunner = minder "hoog"? dat is wel correct. het gaat hier dus om de bovenkant van de rail als ik goed begrijp, en dus meteen het zwaarst belaste gedeelte ervan.
Dunner zoals in smaller aan de ziel? verwaarloosbaar. Dunner zoals dat de railkop smaller wordt? dit gaat samen met de vertikale sleet, en gebeurt uiteraard ook aan het contactoppervlak wiel-rail.
Het grootste probleem is de beperkte wrijvingscoêfficiënt, en bij iets erop vernevelen zal deze er niet op verbeteren in de meeste gevallen.

Dat zou wel kunnen. Maar je zou de spoorstaven ook kunnen schilderen voor montage.
Ook dat doen ze niet, kennelijk omdat het de moeite niet waard is.

dit doen ze inderdaad niet, maar omdat deze elektrisch moeten geleiden!

Extreem verzinken of galvaniseren, of rails van edelmetaal, maar uiteraard wordt dat gestolen.

galvaniseren en edelmetaal: onvoldoende hardheid hiervoor.

Je hebt slijtage en/of roest van boven naar onder wat een hele tijd kan meeggaan.
En je hebt roest van onder aan de zijkant van de rails wat volgens mij wel door galvaniseren kan worden verholpen.

Het roest aan de railvoet of aan de ziel is oppervlakteroest, en heeft weinig invloed op de levensduur van de rails (behalve op welbepaalde, singuliere plaatsen waar andere problemen de oorzaak ervan zijn).

Het grootste probleem is denk ik dat de breedte tussen de twee rails versmalt.

Hoe kan die afstand nu versmallen? Door slijtage van de wielflenzen zullen de binnenkanten inderdaad afslijten, en dan in het bijzonder in bochten, maar daarmee vergroot juist de afstand tussen de rails.

Veranderd door king nero, 02 juni 2012 - 10:11


#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2012 - 11:01

dit doen ze inderdaad niet, maar omdat deze elektrisch moeten geleiden!

Vertel mij wat!
Schilderen van de bovenkant is zinloos, dat is er na de eerste passerende trein weer af.
Schilderen van de zijkant en onderkant hoeft de elektrische geleiding niet in de weg te zitten.
Maar zoals gezegd, dat wordt niet gedaan omdat het nergens voor dient.

#7

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2012 - 11:39

aan de zij- en onderkant is de corrosie inderdaad geen probleem...

Bij overwegen wordt dit dan weer wel gedaan, omdat hier de rails in een veel slechtere omgeving liggen (strooizout, modder en vuil, water dat niet wegkan, ...) en zwerfstromen (gedeelte van de "terugstroom") die de grond ingaan en daarbij spanningscorrosie veroorzaken. Het coaten helpt hierbij wel een beetje, maar is slecht bestand tegen de mechanische belasting (klemsysteem van de rails, kiezels en vuil allerhande, ...) dus deze worden in de praktijk veel frequenter vervangen.

(bij de tractiestroom-stations worden pennen de grond in gedreven om deze verliesstromen ook te recupereren, maar daar weet ik helaas (of gelukkig maar) helemaal geen details over. Korrosieproblemen zijn ook veel groter op plaatsen waar er kathodische beschermiong wordt toegepast, van vb. ondergrondse gasleidingen kortbij spoorwegen.)

ik denk dat je, indien je voor korrosieproblemen ter hoogte van overwegen, een oplossing vindt, en deze verkoopt aan de spoorwegen, je op slag rijk zult worden. Talloze consultants hebben hierover al hun hoofd gebroken, en er is bij mijn weten nog steeds geen sluitende oplossing gevonden.

#8

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2012 - 12:16

Hier zie je een versleten profiel:
http://nl.wikipedia....iki/Railprofiel

Geplaatste afbeelding
Bron: http://upload.wikime...rofile_nmbs.JPG

Door het rijden van de treinen over de rails, zal de rail slijten. Ook kunnen golfslijtage en brandplekken (door slippende wielen) ontstaan. Om de rails weer in het juiste profiel terug te brengen, wordt een slijptrein ingezet. Met een Ultrasoontrein kunnen breuken in de spoorstaaf opgespoord worden.

Veranderd door E.Desart, 02 juni 2012 - 12:18

Eric

#9

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2012 - 12:45

Gewoon een beetje off-topic (sorry) maar omdat ik dit grappig vind.
Ik vroeg mij vroeger steeds af hoe men naadloze sporen ter plaatse kreeg en hoe lang dergelijke dingen waren (dus om de hoeveel lengte men die dingen aan elkaar lasten).

Toevallig door een werkbezoek vroeger zag ik dat in praktijk. Ik kan me de lengte niet meer herinneren, maar die spoorstaven (enorm zware profielen) die liggen gewoon over meerdere aanhangwagens en die buigen gewoon mee tijdens het transport doorheen de bochten (dat moeten nogal krachten zijn).

Ik heb nu naar een foto ter zake gezocht (en gevonden);
http://log.krak.nl/wateenswas/e93.html

Geplaatste afbeelding

Veranderd door E.Desart, 02 juni 2012 - 12:46

Eric

#10

Gelukkoos

    Gelukkoos


  • >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2012 - 16:56

Ja dat was even fout. De afstand tussen de rails wordt breeder en niet smaller natuurlijk.
Ik weet dat metaal sneller roest in zuur milieu.
Kan het dan niet zijn dat als je een base verneveld op de sporen dat het roest-effect minder wordt ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie


#11

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2012 - 13:42

Kan het dan niet zijn dat als je een base verneveld op de sporen dat het roest-effect minder wordt ?

Niet om bijdehand te willen zijn, maar.. welk probleem ben je aan het oplossen? Een beetje roest aan de zijkanten en voet van het profiel is toch geen probleem? Zoals een paar posts geleden duidelijk te zien is, is het de kop die slijt en dat is de reden voor vervanging.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures