Springen naar inhoud

Magisch zand

• Log in om te kunnen reageren

Nesta

Nesta

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2012 - 11:20

Wij doen op school een proef over magisch zand (even voor de duidelijkheid: magisch zand is gewoon zand dat ingespoten is met een laag dat hydrofoob is, meestal siliconenspray). Nu hebben wij een proef bedacht waarin we het algemene gedrag van magisch zand gaan testen in vergelijking met gewoon zand.

Onze theorie:

Magisch zand is apolair in tegenstelling tot gewoon zand. Hierdoor is de onderlinge aantrekkingskracht tussen de magische zandkorrels kleiner dan de onderlinge aantrekkingskracht tussen gewone zandkorrels.

Hoe we dit gaan testen:

we laten een zelfde hoeveelheid magisch zand en gewoon zand (los van elkaar natuurlijk) door een trechter lopen. We meten de tijd dat het duurt voor het zand om door de trechter heen te gaan, en we bekijken de bult die er ontstaat.

Onze verwachting:

Het magisch zand zal sneller door de trechter heen gaan (vanwege de kleinere onderlinge aantrekkingskracht) en de bult zal verder uitvloeien dan bij gewoon zand.

Deze proef hebben wij uitgevoerd, en helaas was er in de tijd en in de bult geen verschil. Nou kan het zijn dat een van onze teamgenootjes het zand niet goed heeft ingespoten met de hydrofoobmakende spray. We zouden dus eventueel de proef opnieuw kunnen doen maar dan met beter magisch zand. Omdat het een tijdrovende proef is dacht ik eerst even te kijken wat hier gezegd wordt over onze theorie. Klopt onze theorie en verwachting enigzins? Of kunnen we beter iets anders bedenken?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2012 - 11:49

Waarom zou de onderlinge aantrekkingskracht kleiner zijn?

Als je het zand apolair maakt is er natuurlijk de mogelijkheid dat de apolaire oppervlakten ook adhesie vertonen, vraag is hoogstens of dat meer of minder is dan de apolaire, voor zover het uberhaupt invloed heeft. Interessant experiment daarin: gooi apolair en gewoon zand door elkaar, en kijk of het mensel anders reageert.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2012 - 17:25

Onze theorie:

Magisch zand is apolair in tegenstelling tot gewoon zand.

Begin deze theorie eerst eens te onderbouwen. Is zand inderdaad polair? Zo ja, waarom?

ivm met je proef: beantwoord deze vraag op nanoschaal, maar ook op macroschaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2012 - 01:20

Waarom zou je dat in twijfel trekken? Zand, in de zin van SiO2, heeft een oppervlak waar water zich bijzonder gemakkelijk aan hecht.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2012 - 07:50

Dat is op nanoschaal. Denk erom, Nesta is helemaal niet bezig om zand nat te maken.

Nou op macroschaal. Waarom luidt het gezegde "dat hangt als los zand aan elkaar"?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Nesta

Nesta

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2012 - 11:34

Ja op macroschaal is er natuurlijk geen aantrekkingskracht te zien tussen de zandkorrels. Maar als je een hele hoop bij elkaar gooit, en een hele hoop apolaire zandkorrels, dan is er op macroschaal misschien wel een significant verschil te zien dat is juist het hele doel van onze proef.

We hebben de proef inmiddels opnieuw gedaan, interessante conclusie..
Het zand was nu echt heel goed hydrofoob, maar het liep bijna niet door de trechter.
Het bleef overal aan "plakken", ook aan het bakje waar het in zat, maar toch voelde het zand niet plakkerig aan. Nou is het een beetje de vraag of er een of ander ingrediënt in de siliconenspray zit dat er voor heeft gezorgd dat het zand dus plakkerig is, of dat er iets anders aan de hand is (ik denk zelf het eerste).

Maargoed er gebeurde dus precies het tegenovergestelde dan wij hadden verwacht: het zand liep langzamer door de trechter, en de bult was minder "uitgevloeid" dan de gewone zandbult..

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2012 - 13:10

Tja.. in de praktijk heb je wel eens pech met dit soort proefjes. Het kan best zijn dat die spray een of ander residu achter laat dat vervolgens zorgt voor het plakken aan de trechter. Van welk materiaal is die trechter eigenlijk?

Nesta

Nesta

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2012 - 19:07

Van plastic, maar het is zoiezo al te laat om de proef over te doen. Ik wou alleen even weten of onze theorie klopte ;)
(weet ik nog steeds niet maar goed haha)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2012 - 20:20

Ik wou alleen even weten of onze theorie klopte ;)
(weet ik nog steeds niet maar goed haha)

deze neem ik aan:

Onze theorie:

Magisch zand is apolair in tegenstelling tot gewoon zand. Hierdoor is de onderlinge aantrekkingskracht tussen de magische zandkorrels kleiner dan de onderlinge aantrekkingskracht tussen gewone zandkorrels.

Deze theorie gaat in tegen wat ik van zand weet. Volgens mij klopt ze dan ook niet. En totdat ik het tegendeel bewezen zie houd ik het daarbij.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2012 - 00:52

An sich is het wel interessant dat dat zand plakt aan de trechter als je de apolaire coating erop aanbrengt. Ergens is dat in lijn met het apolaire oppervlak van plastic, en zou het in een glazen trechter dus juist gemakkelijker moeten 'lopen'.

Maar goed, ik begrijp dat je geen gelegenheid hebt voor verdere proeven, dus je zult het met deze resultaten moeten doen.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures