Warmtewisselaars

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Warmtewisselaars

Hallo

Ik wil berekenen welke minimale elektrische energie ik nodig heb om twee naast elkaar gelegen ruimten respectievelijk een minimale behoeft aan warmte: 20 kW bij 20°C en koude 12 kW bij 0°C. De warmtewisselaars zijn ideaal. Het medium dat het kringproces doorloopt is NH3.
  • NiK= 0.85
  • NmK = 0.95
  • Nelektro motor= 0.9
  • Nel= 0.4
  • K=1.33
  • Cv=1642
  • Cp=2179
Het probleem stelt zich dat ik geen enthalpie waarden nog entropie waarden uit tabellen kan gaan zoeken. Verder heb ik al geprobeerd om de koudefactor te bereken maar daar kwam ik een onrealistisch getal uit.

Dus wie mij in de goede richting kan duwen alvast mijn dank.

Berichten: 264

Re: Warmtewisselaars

Eenheden! Als je een probleem formuleert, dan zijn eenheden een eerste stap in de goede richting. Met subtiele leesfoutjes, kun je gemakkelijk op onrealistische antwoorden uitkomen - misschien kun je dat eerst even nagaan..

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Warmtewisselaars

Eenheden zijn uiteraard belangrijk maar ik geraak er maar niet uit.

Berichten: 264

Re: Warmtewisselaars

Mensen hier ook niet als je ze niet toevoegt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmtewisselaars

Ik wil berekenen welke minimale elektrische energie ik nodig heb om twee naast elkaar gelegen ruimten respectievelijk een minimale behoeft aan warmte: 20 kW bij 20°C en koude 12 kW bij 0°C.
Gaat dit over verwarmen?

Een NH3 kringloop wordt toch gewoonlijk gebruikt om te koelen?

Ik vermoed dat Nelektro motorhet rendement van de elektromotor is maar ik zie niet wat NiK, NmK en Nelbetekenen.

Is dit een schoolvraagstuk? zo ja, wat is dan de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van dit vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Warmtewisselaars

Inderdaad NH3 wordt gebruikt om te koelen maar men wil de onttrokken warmte gebruiken om bv. een serre te verwarmen. NiK is het inwendig rendement van de kompressor, NmK is het mechanisch rendement van de kompressor, Nelektro motor is het rendement van de elektromotor en Nel is het effectief vermogen van de kompressor

De vraag anders geformuleerd.(k,cv,cp heb ik zelf al opgezocht)

Twee naast elkaar gelegen ruimten hebben respectievelijk een minimale behoeft aan warmte: 20 kW bij 20°C en koude 12 kW bij 0°C. De warmtewisselaars zijn ideaal. Het medium dat het kringproces doorloopt is NH3.
  • NiK= 0.85
  • NmK = 0.95
  • Nelektro motor= 0.9
  • Nel= 0.4
Bereken de minimale benodigde elektrische energie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmtewisselaars

Dit gaat dus blijkbaar over een warmtepomp die met NH3 werkt.

Maar als beide ruimtes een warmtebehoefte hebben waar haalt de verdamper van de warmtepomp dan zijn warmte vandaan en op welke temperatuur?
Nel is het effectief vermogen van de kompressor
Wat betekent effectief vermogen?

Wordt daar wellicht de reciproke van de COP mee bedoeld, dus COP = 1/0,4 = 2,5 ?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Warmtewisselaars

Excuseert u mij maar ik heb mij vergist Nel is het effectief rendement van de kompressor. Verder is de vraag om vanuit een koelcel waar appelen en peren bewaard worden warmte te recuperen en die te gebruiken om een serre te verwarmen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmtewisselaars

Ik had effectief vermogen al geinterpreteerd als effectief rendement, maar dat zegt me niets. Maar ik krijg de indruk dat men reciproke van COP bedoelt.

Als ik het nu goed begrijp dan wil men met een NH3-kringloop (warmtepomp) warmte van een koelcel op 0°C naar een ruimte op 20°C pompen, waarbij de koelcel een koeling van 12 kW nodig heeft en de serre een verwarming van 20 kW. Als dat toevallig precies mogelijk is dan komt dat dus overeen met 20 - 12 = 8 kW aan compressievermogen, wat dan betekent dat COP = 20 / 8 = 2,5

Maar als dat werkelijk zo is valt er eigenlijk niets te berekenen want dan is alles in feite gegeven....

En dat brengt me terug bij mijn oude vraag:Is dit een schoolvraagstuk? Indien ja, wat is dan de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van dit vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Warmtewisselaars

Dit is de volledige vraagstelling (schoolvraagstuk technische kringprocessen). Meer uitleg kreeg ik ook niet. In het begin dacht ik ook dat het die 8 kW was maar moet je geen rekening houden met de rendementen van de kompressor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmtewisselaars

Wat een raar vraagstuk, het is eigenlijk meer een woordpuzzle.

Dus die 8 kW is dan het door de compressor aan de NH3 afgegeven vermogen en daar zit die Nik al in verwerkt.

Het elektrisch verbruik is dan: (8 / NmK) / Nelektro motor = ..... kW
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Warmtewisselaars

Vond ik in het begin ook heel raar maar nu snap ik het. Ik wil je bedanken voor de snelle reacties en de kennis die je op mij hebt overgebracht !

Reageer