passing

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

passing

Hier vind ik een animatie van losse vs vaste passing, maar ik heb de basis niet beet: wat is nu juist een passing en wat is zijn doel?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

passing = 2 (ronde) stukken die in elkaar steken.

doel van een vaste passing = iets "onlosmakelijk" (in die specifieke omstandigheden) verbinden: vb. tandwiel/riemschijf op een motoras.

doel van een losse passing = een voorwerp (vb. tegenbek van een bankschroef) die over één of twee assen moet kunnen verschuiven.

doel van een overgangspassing: iets in de aard van een lager dat een as met een temperatuurs- en dus lengteverandering moet lageren (steeds in combinatie met een vaste passing aan de andere zijde). Dient met de nodige omzichtigheid vastgelegd te worden (fretting e.d.).

losse en vaste passingen zoals voorgesteld zijn ook afhankelijk van de grootte en richting van de krachten die erop komen, en of het huis dan wel de as "aandrijft".

Je kent het systeem van de eenheidsas (h7) en eenheidsboring (H7), of de iso IT klasses?

er staan talloze tabellen op het web, steeds met verschillende toepassingen erbij vermeld.

bij specifiekere vragen kan ik mss. duidelijker zijn?

zie ook bijlage.
Bijlagen
toleranties.JPG
toleranties.JPG (143.83 KiB) 3647 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

In de schets in bijlage, wat is dan de passing juist: de bol is de bol van de lager, de donkerblauwe bijnarechthoeken zijn het lagerhuis, maar wat zijn de stukjes die 'uit de bol uitsteken'?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

die stukjes links en rechts van de bol? volgens mij stellen die de kooi voor.

of heb je't over die lichtblauwe "bijnarechthoeken" boven en onder de raceways? dat is dan de tolerantie op het lager zelf.

de centerlijn vh. lager zit onder die tekening: de bovenste lijn (+0-) geeft de tolerantie vh. huis (=boring) (in hoofdletters) weer, de onderste (+0-) die van de as (kleine letters). dat zijn die rode blokjes.

de passing zelf is dan het veld (de doorsnede) van de tolerantie van het lager in combinatie met de tolerantie van het huis of de as (te zien in welk stelsel je werkt).

een passing wordt ook steeds weergegeven als h7/N7 (eenheidsas) of p6/H7 (eenheidsboring), dus zowel de tolerantie op de as als op de boring wordt aangeduid. (deze haal je dan uit de respectieve tabellen).

Wil je een concreet/uitgewerkt voorbeeld? stel dan eens een toepassing voor, en we zien van daaruit wel verder.

By the way, het vervolg op passingen zijn de Lamé equations :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

Okay, erg bedankt!

Neen, het werd in de marge vermeld, maar ik wilde er toch wel iets meer over weten, en daar heb je me enorm goed bij geholpen!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

met plezier...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing



Die vier radiale staafjes, die je ziet in deze animatie, zijn dat passingen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

nope, dat is enkel om grafisch aan te tonen dat de buitenste raceway ronddraait (op het stuk vanaf 9 sec tot bijna het einde: de as zit vast, en de hub, met daarop het wiel, draait rond).

De buitenste raceway zit dan vast dmv. een bepaalde passing in de hub.

Je bent blijkbaar nog niet helemaal mee: een passing is enkel en alleen maar de manier van twee (ronde) delen te verbinden. een lager heeft dus steeds 2 passingen: één aan de interface as/binnen-raceway en één aan de interface outer raceway/lagerhuis (of boring, of whatever).

Mijn vorige post was niet volledig: passingen worden aangeduid met diameter 32 h7/H7, niet enkel de tolerantie-aanduidingen h7/H7. je hebt dus de nominale diameter en de toleranties op beide stukken. Een lager heeft steeds een tolerantie die zeer nauwkeurig is (eigenlijk 2: binnen én buiten), en die door de fabrikant wordt vastgelegd en geproduceerd.

Voor bvb. een tandwiel/riemschijf verbinding dien je op een productietekening zelf de toleranties te berekenen (in functie van het over te dragen moment) en te vermelden, zodat beide delen afgewerkt worden (meestal geslepen) zoals voorgeschreven.

Op de rechterblz. van de bijlage hierboven zie je in de laatste kolom dat voor zware belastingen, de as een p of een n heeft. op de linkerblz. zie je dan dat deze willen zeggen dat de as groter is dan de binnendiameter van het lager. Deze moeten dus dmv. lager opwarmen en/of as afkoelen + grote perskrachten gemonteerd worden. Dat is dan een vaste (of pers-)passing.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

Ok, nu ben ik wél mee, je uitleg is zeer verhelderend.
Wil je een concreet/uitgewerkt voorbeeld? stel dan eens een toepassing voor, en we zien van daaruit wel verder.
Kost je dat veel werk? Anders graag eigenlijk.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

doe maar... stel eens iets voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

Ik dacht aan bijvoorbeeld een thrust bearing voor een krukkenas?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

dat zijn zogenaamde butée lagers, daar komen geen radiale krachten op... de enige passing die daarbij een rol speelt, is om hen op hun plaats te houden... en zelfs daar zit redelijk wat positieve speling op. Daarvoor ook dat deze steeds in combinatie met een rollager gebruikt worden: om de radiale positie van de as te verzekeren.

Hetis mogelijk, maar een slecht voorbeeld...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

Ja dat had ik eigenlijk zelf moeten kunnen bedenken ook. De radiale krachten die daarop werken zijn dan vermoedelijk ook grotendeels minieme trillingen?

Maar bijvoorbeeld de kogellagers in een fietswiel, dat is vermoedelijk een beter voorbeeld?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: passing

Here we go:

Neem de achteras van een kart of een quad, dat is eigenlijk hetzelfde principe.

(Een fiets heeft in se geen klassieke lagers: de beide raceways liggen in de velg en op de naaf zelf.)

Een starre as dia 22mm wordt aangedreven (ketting/kettingwiel) en geeft deze beweging door aan beide wielen.

De as wordt gelagerd in het frame. Laat ons voor het gemak stellen dat er geen axiale krachten opkomen (de quad rijdt dus steeds rechtdoor).

In de link in jouw eerst post, zitten we dan in het geval linksonder (as draait, lagerhuis vast, kracht = steeds dezelfde richting en zin).

voor de passing as/lager zie je dat de gele (raceway) en rode (as) streepjes relatief tov. elkaar gaan verdraaien.

Waarom? deze kracht wil de raceway (die zich verplaatst tov. deze kracht) uitwalsen. Buitenring juist niet: dit is een "puntbelasting" raceway/lagerhuis.

Dit uitwalsen wil je voorkomen, dus kies je daar een vaste passing. Hoeveel negatieve speling je moet hebben, bereken je of haal je uit tabellen.

Deze is nu, ik zeg maar iets, 16 micron.

Het lager heeft een tolerantie van 0/-10 mu voor de binnenring (door de fabrikant opgegeven) (Kan ook P5, P4, of op verzoek wat je maar wilt zijn).

dit wil zeggen 21.090 tot 22.000 mm.

Dan kies je een as met een bepaalde overmaat, zodanig dat je steeds minimum die 16 micron negatieve speling hebt.

Een as kun je fijner afwerken dan een boring, dus mag het tolerantieveld hierop kleiner zijn dan voor eenzelfde boring. een n5 ipv. een p7 dus.

22n5 = +24/+15 dus 22.024 tot 22.015 mm

grootste negatieve speling = 22.024 - 21.090 = 34 mu

kleinste negatieve speling = 22.015 - 22.000 = 15 mu

Dit is je tolerantieveld.

Hier zie je een ontwerp-foutje: Ik moest minimum 16 mu hebben, en 15 mu is ook nog mogelijk.

Ofwel herdefinieer je de tolerantie op je as, ofwel neem je het risico op die ene micron, ofwel herbereken je de klemkracht met "slechts" 15 micron, en herevalueer je die.

Assen en boringen worden steed zoveel mogelijk afgewerkt op één derde van hun tolerantiegrenzen, en dan op die manier dat er zo weinig mogelijk materiaal wordt afgenomen.

Een as van 50mm 0/+30mu zal getracht worden af te werken op 50.020mm

een boring met dezelfde grenzen wordt dan 50.010 mm.

Bonuspunten als je me kunt zeggen waarom :-)

In catalogi staan dan ook tabellen met het theoretische tolerantieveld en het meest waarschijnlijke, hierop gebaseerd. daarom kun je ook dat risico op die ene micron nemen.

Nu heb je de passing as/binnenste raceway. Door middel van de uitzetting van beide materialen bereken je de delta T die je nodig hebt, en/of de benodigde perskracht om beide delen ineen te steken.

Buitenste raceway/lagerhuis: hetzelfde. Niet nodig om dit uit te werken, toch?

Nu is er in de praktijk wel een axiale kracht, dus kies je voor hoekcontactlagers (X en O opstelling is je bekend?), conische lagers, ... of eventueel zichzelf instellende, 2-rijige tonlagers die ook een bepaalde doorbuiging van de as kunnen opnemen. Je kiest afdichtingen, om geen vet te verliezen en geen stof binnen te krijgen, stelringen om het boeltje op zijn plaats te houden, een methode voor nasmering, de levensduur (zie je andere topic), ...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: passing

Wow, dat is een prachtige uitleg!
Een as van 50mm 0/+30mu zal getracht worden af te werken op 50.020mm

een boring met dezelfde grenzen wordt dan 50.010 mm.

Bonuspunten als je me kunt zeggen waarom :-)
Ik kan proberen natuurlijk: je maakt de as net 10µ kleiner, de boring 10µ groter. Als je dat niet zou doen, zou je net een heel grote wrijving krijgen omdat het volledige manteloppervlak van de as raakt ('schuurt')?
Niet nodig om dit uit te werken, toch?
Nee, hierboven is erg helder!
(X en O opstelling is je bekend?)
Ja. Afhankelijk van wat je wil bereiken kan je face-to-face of back-to-back kiezen.

In ieder geval, ik apprecieer je uitleg enorm!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer