nuldraad vs aardingsdraad

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 94

nuldraad vs aardingsdraad

hey

Zoals in het onderwerp staat snap ik niet goed het verschil tussen een nuldraad en een fasedraad. Ik dacht eigenlijk dat de nuldraad de stroom van de fasedraden terugvoerde naar "de bron", maar nu lees ik op wikipedia dat de nuldraad vaak verbonden is met de aarde. Klopt dit? En wat is dan nog het verschil tussen een aardingsdraad en een nuldraad?

Alvast bedankt

Cathal

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: nuldraad vs aardingsdraad

Vaak is de nuldraad en de aarde verbonden inderdaad, maar het doel is sterk verschillend. Ga uit van een driefasig systeem. Dan heb je drie fasedraden en een nuldraad. Dat is functioneel. De aardingsdraad is voor beveiligingsdoeleinden.

In het stopcontact bij je thuis heb je twee draden en de aarde. Die twee draden zijn een nulgeleider en één fasedraad. Die fasedraad voert 220-230V ten opzichte van de nuldraad. In oude stopcontacten is zulke aardingsdraad vaak niet aanwezig.

Samengevat:

De fasedraad voert, samen met de nuldraad, de elektrische stroom van en naar de aangesloten apparatuur.

Door de aardingsdraad loopt normaal gezien nooit stroom. De draad is verbonden met de aarde.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: nuldraad vs aardingsdraad

Helemaal correct.De aarddraad dient uitsluitend voor beveiliging, en mag normaal geen stroom voeren.

Het laatste punt waar nuldraad en aarddraad aan elkaar mogen zitten is in de huisaansluitkast (waar de hoofdzekeringen zitten).

Vanaf daar moeten ze in de hele installatie gescheiden blijven.

Berichten: 94

Re: nuldraad vs aardingsdraad

Dankuwel!

verder in mijn cursus vond ik nog dit:

"TN: regime “aarding via nulleider”

Dit verdelingsprincipe is aangepast aan elke installatie op dewelke het mogelijk is de stroom te onderbreken bij de eerste fout. De kosten voor installatie en gebruik van dit nettype zijn minimaal; de installatie van het algemene beveiligingscircuit moet wel uiterst nauwkeurig gebeuren.

De nulleider (N) en de beveiligingsleider (PE) kunnen gemeenschap- pelijk (TNC) of gescheiden (TNS) zijn."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: nuldraad vs aardingsdraad

Eén punt van het net (meestal het nulpunt) wordt rechtstreeks verbonden met de aarde en de massa's van de installatie worden met de beschermingsgeleider eveneens verbonden met dat punt van het net.

Naargelang de uitvoering van de nulgeleider en de beschermingsgeleider worden drie types TN-systeem voorzien: TN-S, TN-C en TN-C-S.

Verduidelijkt dit?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 94

Re: nuldraad vs aardingsdraad

jup bedankt!

Reageer