Springen naar inhoud

Krimpen van de ruimte?

• Log in om te kunnen reageren

zimmie

zimmie

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2012 - 13:40

Wat ik mij heb laten vertellen is dat zwaartekracht invloed heeft op de ruimte "krimpen , vervormen"

Dat de ruimte om de zon aarde en maan zou beÔnvloed is door de zwaartekracht.

Wanneer dat waar is en de zon, maan en aarde staan staan dicht bij elkaar.
Is de ruimte dan meer "gekrompen"? dan wanneer de 2 genoemde elementen verder van de aarde staan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5383 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2012 - 14:11

Een massa veroorzaakt een kromming van de ruimtetijd. Die kromming manifesteert zich als zwaartekracht.
Hoe groter de massa, hoe groter de kromming, hoe groter de resulterende zwaartekracht.
Hoe dichter bij een massa, hoe sterker de kromming van de ruimtetijd, en dus zwaartekracht.

De afname van de zwaartekracht is evenredig met het kwadraat van de afstand. Twee keer zo ver weg, vier keer minder zwaartekracht, vier keer zover weg, zestien keer minder zwaartekracht enzovoort.

Dus wordt de ruimtetijd meer gekromd (dat is iets anders dan 'krimpen') dicht bij een massa dan verderop.

Zie verder Relativiteitstheorie

Veranderd door Uphoff, 02 juni 2012 - 14:14

Motus inter corpora relativus tantum est.

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juni 2012 - 15:28

ten eerste denk ik, mbt wat uphoff zegt:

Als je dmv krimpen/uitzetten een beeld van de zwaartekracht probeert te vormen, zou het betekenen dat naarmate je dichterbij een object komt, de ruimte juist meer uitgerekt is dan ver weg, waar de ruimte dichtoppeengepakt zit.

Immers, doe je over dezelfde afstand steeds minder lange tijd naarmate je dichterbij komt. dat heet versnelling.
wanneer je dan de tijd als constante neemt en niet de ruimte, duurt een seconde steeds even lang en wordt de ruimte steeds groter. dat is evenredig aan elkaar.

ten tweede denk ik, dat jij (topicschrijver zimmie) met je vraag bedoelt of er tussen 2 afstanden altijd een bepaald aantal 'hokjes' aan ruimte zit, en dat de afmetingen van deze hokjes bepalen hoe groot de ruimte is.
Volgens mij is dit volgens de 'wetenschap' niet waar. in die zin dat we een ruimte afleggen, en dus eerst de ruimte voor ons hebben en vervolgens achter ons hebben. ook licht doet over verschillende afstanden verschillende tijden. er is wel degelijk sprake van 'iets als ruimte' ook in elektromagnetisme.
wanneer je het mij persoonlijk zou vragen is het een kwestie van definitie en maakt het in principe niet zo veel uit, en is het in principe niet onwaar. De vraag is alleen hoe en wat wij als mensen het definieren: ruimte of tijd, en als variabel of constant.
En bovendien: mocht het zo zijn, dan hebben deze hokjes alsnog een bepaalde afstand. dit is dan de totale afstand gedeeld door het aantal hokjes. hiermee heb je dus alsnog een ruimte en/of afstand gedefinieerd. het klopt wiskundig gezien dus allebei.

Veranderd door Onwetend, 08 juni 2012 - 15:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures