Moleculair gewicht polymeer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

Moleculair gewicht polymeer

Hallo,

Een kenmerk voor polymeren is dat ze zo'n hoog moleculair gewicht hebben, in de orde van 10^4-10^6 g/mol.

Maar toch heeft een kunststof een lage dichtheid en zijn het lichte materialen..

Zou iemand mij een idee kunnen schetsen hoeveel mol er dan zoal typisch gebruikt wordt voor bepaalde kunststof voorwerpen?

Ik bedoel, een fles water van 1 liter weegt (enkel het water) 1 kg en bevat 55 mol.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n volume Kunststof dan ook 55 mol zou bevatten want dan zou het wel heel veel wegen?

Ik zou het me graag willen voorstellen, dus iemand die wat realistische situaties kan schetsen?

bedankt

Re: Moleculair gewicht polymeer

Weeg de fles en deel deze door het mol gewicht dat levert het aantal mol. Eventueel delen door het getal van Avogadro en je hebt het aantal molekulen.

Berichten: 8

Re: Moleculair gewicht polymeer

@Gerard_FC: Correct, enkel zou dat vermenigvuldigen met het getal van Avogadro moeten zijn, aangezien deze in aantal deeltjes/mol wordt uitgedrukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moleculair gewicht polymeer

Voor polymeren kun je niet meer zinvol over "een mol" spreken. Een polymeer bestaat niet uit allemaal precies even grote moleculen.

In elk geval is het zo dat de moleculen van een polymeer heel groot zijn. Het molecuul kan dan wel heel zwaar zijn, maar omdat het ook veel ruimte inneemt weegt het per liter normaal niet meer dan water.

Reageer