covalante bindingslading

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

covalante bindingslading

Dag,

ik heb de structuur:
\(CO_{3}^{-2}\)
. Zoals u kan zien, heeft dit molecule een oxidatiegetal = -2.

Dit is nodig omdat elke bindings-element de vereist 8 valentie-electronen beschikt om molecule stabiel zou zijn.

Dit snap ik .

Het 'maken' van zulk molecuul begint door de interactie tussen een zuurstof atoom en fluor atoom. Het zuurstof atoom zal fluorelectronen aantrekken, harder dan dat fluor de zuurstofelectronen aantrekt, en de rest weet u wel.

Dus eerst wordt er een
\(CO_{3}\)
molecule gevormd, en dan zal dit molecule 2 extra electronen ergens aan onttrekken?

Ik ben vooral geinteresseerd naar de oorsprong van die 2 extra electronen.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: covalante bindingslading

Dat is niet het juiste verhaal.
\(CO_{3}\)
is niet stabiel. Wat er eerder gebeurt is dat je vertrekt van een carbonaat, algemene vorm:M2CO3.Metaaloxiden zullen onder invloed van warmte ontbinden en daarbij komt het carbonaat-ion vrij.

De twee elektronen komen dan van het metaal= 2M⁺.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: covalante bindingslading

Ik had het inderdaad foutief begrepen, nogal een 'domme' vraag eigenlijk.

Nog een klein vraagje: hoe komt ik de weten welke vorm/fase een reactieproduct heeft?

Er zijn reactie's die enkel doorgaan tgv. drijvende oorzaak (uitwisselingsreactie), die oorzaak moet ik dan bepalen. Is er geen drijvende oorzaak => geen reactie.

Bv. de productie van HCl, wat een gas is. Maar wat als ik niet weet dat HCl een gas is..?

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: covalante bindingslading

Dat is een kwestie van energetisch gunstig of niet gunstig denk ik. Op basis van enthalpieën valt hier wel iets over te zeggen denk ik. Misschien kan iemand anders hier iets over toevoegen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: covalante bindingslading

Om te "weten" of een stof bij kamertemperatuur een vaste stof, vloeistof of gas is moet je ervaring opdoen met het schatten van de interacties tussen de moleculen. Als de moleculen van een stof heel sterk met elkaar kunnen binden, zal de smelttemperatuur en de verdampingstemperatuur laag zijn. Verder moet je de temperatuur voor een reactie in de gaten houden. Bij de verbranding van methaan komt water vrij, maar in dat geval dus niet als vloeistof!

Er zijn natuurlijk een paar regeltjes die je kunnen helpen. Wat me zo te binnen schiet:

1) Grote en zware moleculen hebben hele sterke interacties, en zijn dus vaak vast of vloeibaar.

2) Anorganische zouten zijn allemaal vast bij kamertemperatuur door de gigantische aantrekking tussen de ionen.

3) Polaire "organische" verbindingen kunnen elkaar wat sterker aantrekken dan apolaire. Als ze waterstofbruggen kunnen vormen nog veel meer. Daardoor is water een vloeistof, en het zwaardere waterstofsulfide een gas. En iets dergelijks geldt voor HF en HCl.

4) Voor de elementen weet je dat er slechts een paar vloeibaar zijn bij kamertemperatuur. Een aantal meer zijn gasvormig. Die ken je uit je hoofd.

5) Verder gewoon onthouden wat je tegenkomt....

Reageer