Een op vijf volwassenen plast in zwembad

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Een op vijf volwassenen plast in zwembad

Geen zwembadbezoeker wordt er vrolijk van als hij of zij hoort dat er in het zwembad geplast wordt. Toch blijkt een op de vijf zwemmers in het zwembad te plassen, zo blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf The Water Quality and Health Council.


Naast het feit dat dus 1 op de vijf zwemmers het zwemwater bevuilt met urine, laat de studie ook zien dat zeven op de tien mensen niet doucht voor het water in te gaan. Daardoor belanden zweet, cosmetica, zonnebrand, parfum, haarproducten, insectenspray en ander vuil in het zwemwater, dat helemaal in combinatie met chloor, voor flink wat huidirritaties kan zorgen. Bovendien 'vergeten' veel mensen ook na het toiletteren te douchen, waardoor resten van de ontlasting in het water kunnen belanden.


Behalve huidirritaties en het idee dat mensen 'met alles er op en er aan' het zwembad inspringen, kan het niet douchen voor nog meer gezondheidsrisico's zorgen. Als ontlasting in contact komt met het zwemwater zou de E.coli, die zich normaliter alleen in de darmen bevindt, zich namelijk kunnen nestelen in andere organen door bijvoorbeeld het inslikken van het zwemwater. Dat kan zich uiten in diarree en andere ziekten.


Michele Hlavsa, hoofd van CDC’s Healthy Swimming Program geeft aan dat urine in het zwemwater twee problemen met zich meebrengt:
  • De urine 'eet' de toegevoegde chloor op, waardoor de kwaliteit van het water achteruit gaat omdat er minder bacteriën minder worden gedood.
  • Urine bevat stikstof, dat een reactie met chloor aan kan gaan en dan chlooramine vormt. Chloramine kan voor geïrriteerde luchtwegen en rode ogen zorgen. Veel mensen denken dat dit door de toegevoegde chloor komt, maar bij deze kan dit (ook) worden toegewezen aan de aanwezigheid van chlooramines (en dus urine) in het water.
“Zwemmen is geen vervanging voor badderen of douchen, te veel mensen gebruiken het zwembad als een publiek bad. Het is heel belangrijk om te douchen voor het zwemmen: het chloor doodt namelijk niet alle ziektekiemen”, zo geeft Chris Wiant aan, hoofd van de Water Quality Health Council."


Bronnen: Nu.nl & Dailymail


Afbeelding

(Bron)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Een op vijf volwassenen plast in zwembad

:shock: shocking USA...

Tja, en waarom zou het bij ons anders zijn dan in de VS?

Een mens zou voor minder 'vies' zijn van het zwembad. Jammer! :(
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Een op vijf volwassenen plast in zwembad

Tja... geen prettig nieuws voor mensen met smetvrees wellicht ;)


Eigenlijk begrijp ik niet wat het punt van het CDC nou eigenlijk is. In een goed onderhouden zwembad is het geen enkel probleem, daar voegt met chloor aan toe naarmate het nodig is en is er echt geen risico om je zorgen te maken over urine in het water, of wat bacterien die van mensen af wassen die zich niet van top tot teen ontsmet hebben alvorens te gaan zwemmen.


Op zich ook wel een grappig ding: Wat mensen vaak omschrijven als 'chloorlucht' in een zwembad zijn nou juist die chlooraminen, en een zwembad met genoeg chloor erin ruikt minder dan een zwembad waar te weinig in zit. Nog veel komischer is het natuurlijk als mensen denken dat het zwembad 'vies' is en vervolgens doodleuk in zee gaan zwemmen in een vage verondersteling dat de zoutconcentratie in zeewater dodelijk zou zijn voor alle bacterien :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Een op vijf volwassenen plast in zwembad

Benm schreef: ma 04 jun 2012, 02:13
Tja... geen prettig nieuws voor mensen met smetvrees wellicht ;)
Maar gelukkig voor mij, hoeft een mens nog helemaal niet te voldoen aan de diagnose smetvrees (in feite een obsessieve compulsieve gedragsstoornis), om dit nieuws niet prettig te vinden... :D/

Eigenlijk begrijp ik niet wat het punt van het CDC nou eigenlijk is. In een goed onderhouden zwembad is het geen enkel probleem, daar voegt met chloor aan toe naarmate het nodig is en is er echt geen risico om je zorgen te maken over urine in het water, of wat bacterien die van mensen af wassen die zich niet van top tot teen ontsmet hebben alvorens te gaan zwemmen.

Tja, je hebt gelijk dat dit ene bericht onvoldoende informatie geeft. In die zin dat het interessant zou zijn om daarnaast ook de resultaten te leggen van hoe het zit met de kwaliteit van ons zwembadwater. Als blijkt dat deze goed is, dan is dit natuurlijk al een ander verhaal dan als deze niet goed is. En ik vermoed dat het water wel regelmatig wordt gecontroleerd en daarbij voldoende blijkt te zijn?

Anderzijds lijkt het me toch zinvol dat deze informatie wordt gepubliceerd. Ze zegt iets over het in acht nemen van de hygiënemaatregelen van de zwembadbezoeker en over het belang van een goede 'ontsmetting' (onder de vorm van chloor) v/h water.

Op zich ook wel een grappig ding: Wat mensen vaak omschrijven als 'chloorlucht' in een zwembad zijn nou juist die chlooraminen, en een zwembad met genoeg chloor erin ruikt minder dan een zwembad waar te weinig in zit.
Interessant...

Nog veel komischer is het natuurlijk als mensen denken dat het zwembad 'vies' is en vervolgens doodleuk in zee gaan zwemmen in een vage verondersteling dat de zoutconcentratie in zeewater dodelijk zou zijn voor alle bacterien :)
Ik heb eerder de ervaring dat mensen zich wel degelijk bewust zijn van het feit dat zeewater nu niet zo proper is... Ik herken dus niet direct die 'vage' veronderstelling, ook niet bij de mensen in m'n omgeving. Maar dat is misschien ook net omdàt ze vaag is? :P En mijn ervaring is natuurlijk ook niet absoluut...

Weet je trouwens of daar enig onderzoek is rond gebeurd, rond die perceptie over zeewater? Het lijkt me interessant om dit eens na te gaan...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Een op vijf volwassenen plast in zwembad

Zwembadwater wordt normaliter inderdaad gecontroleerd. Er is een eenvoudig testkitje waarmee je kunt meten of er nog genoeg chloor in het water zit, en zo niet, hoeveel je moet toevoegen (afh de inhoud van het zwembad natuurlijk) om het weer op de juiste waarde te krijgen. De test kijkt ook naar de pH en die kun je ook compenseren indien nodig.


Ook interessant zijn zoutwater zwembaden. Daarin zit geen zeewater, maar water met ongeveer 1/10e tot 1/5e van het zoutgehalte van zeewater. In het filter wordt door electrolyse chloor vrijgemaakt uit het zout, maar hierdoor worden ook de chlooramines afgebroken. Het resultaat is een zwembad waar feitelijk net zoveel chloor in zit als in een 'gewoon' zwembad, maar dat helemaal niet naar chloor ruikt.


Welk systeem er gebruikt wordt maakt voor de veiligheid niet zoveel uit, zolang het maar goed onderhouden wordt. Als mensen ziek worden door het zwemmen is er eigenlijk altijd sprake van slecht onderhoud.


Of er onderzoek gedaan is naar de perceptie van zeewater weet ik niet. In de praktijk merk ik wel dat mensen het ofwel heel vies vinden, ofwel het idee hebben dat het heel veilig/schoon is. Persoonlijk heb ik het idee van 'vies'. Het weerhoud me er niet van in zee te zwemmen, maar realistisch gezien komen er natuurlijk talloze riolen uit op zee, om nog maar niet te spreken van poepende en rottende vissen.
Victory through technology

Reageer