Springen naar inhoud

De hartslag van een vlieg

• Log in om te kunnen reageren

ThomasvanLoon

ThomasvanLoon

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2012 - 23:32

stel nu eens dat ik mij, met constante snelheid, 40 jaar lang met de snelheid van het licht van de planeet Aarde verwijder. Iets wat vast gewenst wordt na het lezen van dit alles, maar dat daargelaten. Is het dan zo dat het leven op Aarde zich t.o.v. mij zich letterlijk versneld afspeelt, als in een stomme film die stante pede doorgespoeld wordt?
Ik heb wel eens gelezen dat vliegen, de insecten, tijd anders ervaren dan mensen, en vogels ook, al naargelang hun hartslag, en dat ze een vliegenmepper sneller vertraagd zien aankomen en derhalve vaak ontsnappen kunnen.
Dus als dat letterlijk zo zijn zijn dan zouden de maximale hartslagen van de wezens op aarde ook zo versneld toenemen tijdens mijn ruimtereis, en dus vast doodgaan. Dat zou geen enkel wezen overleven, dus beantwoord ik eigenlijk mijn eigen vraag.
Maar kan iemand hier mij uitleggen wat er dan daadwerkelijk verandert TUSSEN de planeet Aarde, en mij, de kosmonaut, die zich 40 jaar lang met lichtsnelheid verplaatst t.o.v. van de aarde?
En waarom is het zo dat als wanneer ik omkeer naar aarde, en daarbij de constante snelheid van mijn ruimteschip plots verbreek, ik dit hele proces verander en of teniet doe?
Ik heb altijd gedacht dat tijd, in een mens, sec een kwestie van waargenomen bewegingen was, voor zover die bewegingen in die mens zijn fenomenologische bewustzijn waarneembaar zijn.
Ik wil dus eigenlijk weten wat de essentie is van Einsteins relativiteit in Jip en Janneke taal.

Veranderd door ThomasvanLoon, 03 juni 2012 - 23:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5378 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2012 - 13:39

Dit onderwerp is hier kortgeleden aan de orde geweest in DEZE berichtendraad.
Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures