Het Baldwin-effect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Het Baldwin-effect

Ik, opgevoed in een gereformeerd gezin, heb al sedert leeftijd 12 een zekere notie van atheisme aan de dag gelegd. Je kunt nu eenmaal niet alle diersoorten in paren op een ark propppen, laat staan de eencelligen. Godsonmogelijk zou ik bijna zeggen.

Ik ben een darwinist pur sang. Ik geloof niet in een god en zal dat ook nooit.

Maar ik heb eigenlijk een vraag aan een ieder die dit leest: denk jij, ondanks dat je niet in creationisme gelooft, dat je wel het telos/toppunt bent van natuurlijke selectie?

Ik, daarentegen, heb daar van nature al nooit in geloofd, sec omdat de aarde ouder is dan de mensheid, en het zou derhalve wel van een tussenbeidenkomende schepper moeten getuigen indien de mensheid tijdens zijn geleidelijk onstaan ineens een "goddelijk voetje wordt gegeven" ten einde hoger op te klimmen tot wat wij nu zijn.

Wij mensen, zijn NIET, het doel van die blinde horlogemaker.

Wat mij zorgen baart is dat 90 procent van de aarde geschat wordt religieuze neigingen te hebben. Waar ik dan gelijk aan denk, is hoe zwaar ons genotype trekt aan ons fenotype wanneer het aankomt op interreligieuze seksuele banden. Even afgezien van eencelligen.

Je ziet vaak films waarin Christenen, gevangen door andersgelovigen, gedwongen worden zich te conformeren naar hun idealen.

Ik vraag me af hoe zeer natuurlijke selectie, zelfs met het Baldwin-effect, instaat is, en op welke termijn in de toekomst, om voorgoed af te rekenen met religie.

Vooralsnog is het veiliger om jezelf als gelovige te vijnzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Het Baldwin-effect

Verplaatst naar biologie.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer