Levensduur kogellager

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Levensduur kogellager

Onderaan zie je staan: voor een nominale levenduur van 10⁶ as-wentelingen.

Als een toestel 3000 rpm maakt, dan gaat het nog geen 6 uur mee?
levensduur.png
levensduur.png (332.55 KiB) 1036 keer bekeken
Wat zie ik over het hoofd?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Levensduur kogellager

En aansluitend misschien: wat is de betekenis van een draaggetal groter of kleiner dan 1?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Levensduur kogellager

Bij de theoretische draagkracht ( C ) is dit correct, echter werk je met een reële kracht ( P ).

L10 (90% betrouwbaarheid, in omwentelingen) = (C/P)^3 (of tot de macht 10/3 voor cilindrische rollichamen)

In de praktijk is P altijd veel kleiner dan C, dus zit je snel met n x 10^6 omwentelingen.

Hierbij zitten er ook factoren in verwerkt voor stootbelastingen, vervuiling, type smering, toerental, ...

WIl je met draaggetal de verhouding statisch / equivalent statisch zeggen?

If so, dan is hoe groter deze verhouding, hoe groter de eisen zijn die gesteld worden aan het lager (CNC-machines, ziekenhuisomgeving, geluid/trillingen, ....)

en <1 is dan voor landbouwvoertuigen, export-brol, kinderspeelgoed, waar het allemaal "zo nauw niet steekt".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Levensduur kogellager

Hierbij een tabelletje met concrete waardes:
lager.png
lager.png (165.09 KiB) 1008 keer bekeken


Dus als je bijvoorbeeld die C/P =1 hebt, wat eveneens in de tabel staat, dan is dat voor toepassingen die geenszins 3000 rpm zullen maken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Levensduur kogellager

toerental heeft er niet rechtstreeks iets mee te maken...

Bij de toepassingen waarmee ik al te maken heb gehad, zat deze waarde zo tussen 2 en 40-50, dacht ik.

Volgens mij (maar dat is slechts een interpretatie, levensduur was voor die toepassingen geen belangrijke factor), bekijk je die verhouding als een soort veiligheidsfactor: je hebt een werkelijke belasting, je kiest naar gelang de omstandigheden een verhouding (<1 ; =1 of >1) en daarmee kies je dan een lager met minstens die waarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Levensduur kogellager

Mss. nog interessant...
Bijlagen
statisch draaggetal.jpg
statisch draaggetal.jpg (76.81 KiB) 1033 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Levensduur kogellager

Bedankt, king nero! Ik had het even laten liggen door een ander examen, maar het is inderdaad een interessante toevoeging.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer