Verandering pupilgrootte in spiegel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 306

Verandering pupilgrootte in spiegel

Als ik m'n hoofd heel dicht, pakweg 5 cm, bij een spiegel houdt, en mezelf aankijk, valt me het volgende op:

als ik naar mn rechteroog kijk groeien mn pupillen (aanzienlijk, zeker 2 milimeters

als ik naar mn linkeroog kijk krimpen mn pupillen weer.

dit verschijnsel blijft zich herhalen zolang ik van oog blijf wisselen.

Waar slaat dit op? Wat betekent dit? wat is de oorzaak? wat gebeurt er?



optionele verklaringen:

is m'n rechteroog wellicht wat luier/minder scherp waardoor die meer oppervlak nodig heeft om een goed beeld te krijgen.

staat de lens van mn ene oog anders afgesteld dan dat van mn andere oog? waardoor de brandpunt afstand verschilt en elke pupil dus anders gespannen moet zijn om een scherp beeld te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verandering pupilgrootte in spiegel

Onwetend schreef: ma 04 jun 2012, 14:12
als ik naar mn rechteroog kijk groeien mn pupillen (aanzienlijk, zeker 2 milimeters

als ik naar mn linkeroog kijk krimpen mn pupillen weer.
Of contraheren jouw pupillen als je naar je linker oog kijkt en gaan ze weer naar de rustpositie als je naar je rechter oog kijkt? Met andere woorden; hoe groot zijn jouw pupillen bij diezelfde lichtintensiteit als je niet accommodeert (om te corrigeren voor de accommodatiereflex). En, zijn jouw beide pupillen precies even groot?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Verandering pupilgrootte in spiegel

Is het niet toevallig zo dat het licht van de linkerkant komt, waardoor je linkeroog gewoon feller belicht wordt dan het rechter?
Victory through technology

Berichten: 306

Re: Verandering pupilgrootte in spiegel

warempel. dat is het idd :oops:

Reageer