Springen naar inhoud

Assumpties ordinale regessie (GLZM vs GLM)

• Log in om te kunnen reageren

JNdeVries

JNdeVries

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2012 - 20:52

Beste allen,

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot de assumpties van ordinale regressie

1) Een belangrijke assumptie van de ordinale regressie is de 'parallel lines assumption'. Ik las dat wanneer de data hier niet aan voldoet, je over dient te gaan op een 'generalized order regression model'. Er staat echter nergens waarom dat verstandig is. Ik vroeg me daarom af wat is het verschil is tussen een ordinal regression en een 'generalized ordered regression'? Waarom maakt het niet voldoen aan de parallel lines assumption nu niet uit?

2) Wanneer een ordinal regressie en een 'generalized order regression model' in SPSS uitvoer, blijkt dat de kolommen 'estimates' (voor de ordinal regressie) en 'B' (voor de generalized ordered regression) gelijk zijn. De standaard errors zijn dit niet, evenals de Wald uitkomsten, de upper en lower bounds en, tot slot, de significatie. Het scheelt veelal maar een beetje, maar waarom is dit?

Waarschijnlijk hebben beide antwoorden met elkaar te maken, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes, Jeroen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures