[overig] Toepassing voor een FFT-algoritme gezocht (1d, radix-2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

Toepassing voor een FFT-algoritme gezocht (1d, radix-2)

Ik heb inmiddels na wat zwoegen een implementatie van een FFT-algoritme (Fast Fourier Transformatie) voor elkaar, zelf geschreven en een beetje gelijkend op de FFT functie van mathematica of matlab (op schaling na)

het is echter wel een van de simpelste versies, een 1-dimensionale radix-2 (d.w.z. de input moet van lengte 2^n zijn voor zekere n).

Nu heb ik in de literatuur verschillende toepassingen voor FFT in het algemeen gevonden, van beeld/geluidverwerking (ruis), patroon-herkenning, grote vermenigvuldigingen tot het prijzen van opties.

Hoewel ik uiteindelijk wel naar één van deze zaken toe wil werken ben ik momenteel even op zoek naar een mogelijk gebruik van mijn vrij simpele 1d FFT.

Als iemand iets weet graag :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Toepassing voor een FFT-algoritme gezocht (1d, radix-2)

Een eenvoudige toepassing is digitale filtering in het frequentiedomein. Je kan bijvoorbeeld een spraaksignaal bandpass filteren van ongeveer 300Hz tot 3000Hz. Het resultaat daarvan zou de vervormde stem moeten geven die je hoort over de telefoon.

Om je filtercoëfficiënten te vinden kan je fdatool in MATLAB gebruiken. Een spraaksignaal kan je gewoon zelf inspreken :)

Kleine catch: om iets zinvol te kunnen doen moet je ook een iFFT kunnen berekenen. (Ik kan toch zo niet direct iets bedenken waar énkel de voorwaardse transformatie nuttig is.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Toepassing voor een FFT-algoritme gezocht (1d, radix-2)

Ah, toch iets waar je geen inverse voor nodig hebt. Een spectrogram wordt gebruikt om tijdsvarierende frequentie informatie in signalen te visualiseren, bv in muziek of in EEG. Om het te genereren knip je het signaal in kleine stukjes en je past op elk afzonderlijk de FFT toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Toepassing voor een FFT-algoritme gezocht (1d, radix-2)

Bedankt voor beide antwoorden. Ik heb overigens ook een inverse richting, goed punt. ;)

Ik ga me eens verder verdiepen in je verwijzingen.

Reageer