[natuurkunde] Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Gegeven:

Een beweging gebeurt volgens een rechtlijnige baan en de versnellingscomponent wordt gegeven door de functie Afbeelding .

Op het tijdstip Afbeelding is de snelheidscomponent Afbeelding. De positie op tijdstip Afbeelding bedraagt Afbeelding.

Gevraagd:

Zoek hieruit de positie na 11s en de snelheidscomponent na 7.0 s.

Oplossing:

Geen idee :(

Al van bij het begin weet ik niet wat ik moet doen eigenlijk... Die Afbeelding, hoe interpreteer je dat?

Is dan x = v0.t + 0.3t³/2 ?

Kan iemand mij een tip geven?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

De versnelling is niet constant, dan heb je geen EVRB. Kan je de differentiaalvergelijkingen uitrekenen? (a = 0.3t = dt/dt en v = dx/dt)

Integratieconstanten kan je bepalen adhv de beginvoorwaarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Xenion schreef: ma 04 jun 2012, 23:06
De versnelling is niet constant, dan heb je geen EVRB. Kan je de differentiaalvergelijkingen uitrekenen? (a = 0.3t = dt/dt en v = dx/dt)

Integratieconstanten kan je bepalen adhv de beginvoorwaarden.
Dit staat nochthans bij EVRB oefeningen...

Hmm, in ieder geval snap ik er nu nog minder van...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Ben je zeker dat die t in de versnelling moet staan, want EENPARIG versneld betekent dat de versnelling constant blijft?

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Xenion schreef: ma 04 jun 2012, 23:16
Ben je zeker dat die t in de versnelling moet staan, want EENPARIG versneld betekent dat de versnelling constant blijft?
Ja, dat weet ik, en ik vind het ook vreemd. Ik denk dan dat er mss iets is wat we over het hoofd zien?

De versnellingscomponent wordt weergegeven door de functie: ax= 0,30 t. Da's wat er staat.

En idd, daardoor is die a niet meer ct. Ik denk dat ik het zo ga laten want mijns insziens is dit ook geen EVRB - zoals jij zegt.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Wel het is zeker op te lossen hoor, maar wat is je richting en jaar?

Zegt dit je iets?
\(a = \frac{dv}{dt} \Leftrightarrow adt = dv \Leftrightarrow v = \int adt\)

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Xenion schreef: ma 04 jun 2012, 23:34
Wel het is zeker op te lossen hoor, maar wat is je richting en jaar?

Zegt dit je iets?
\(a = \frac{dv}{dt} \Leftrightarrow adt = dv \Leftrightarrow v = \int adt\)
Ikzelf ben al afgestudeerd, maar dit is een cursus voor het eerste deel van het 6de middelbaar ASO.

Ja, dat zijn integralen, en daar had je het al over in het begin, maar gaat het dan nog om een EVRB?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Neen, zoals we al overeengekomen zijn is de versnelling niet constant :)

Ik ken de context niet, maar het kan natuurlijk gewoon een typfout zijn of de oefening kan bedoeld zijn als uitdaging (integralen uitrekenen of de grafieken schetsen en de oppervlakte eronder schatten).

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Xenion schreef: ma 04 jun 2012, 23:42
Neen, zoals we al overeengekomen zijn is de versnelling niet constant :)


Ok.

Maar ik moet wel zeggen dat ik op dit moment maar over een basiskennis integralen beschik, dus ik vrees dat je waarschijnlijk de oefening zelf zal moeten uitwerken. Wat betreft het integralengedeelte dan
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Ik zal je op weg helpen met de snelheid, de positie gaat op dezelfde manier maar dan vertrekkende vanuit v = dx/dt.

Dit is de definitie van de versnelling:
\(a = \frac{dv}{dt} \Leftrightarrow adt = dv \Leftrightarrow v - v_0 = \int_0^t adt\)
In je oefening wordt de versnelling gegeven als 0.3t, je kan die invullen en dan krijg je:
\(v = 0.3\int_0^t tdt + v_0\)
\(v = 0.3*\frac{t^2}{2} + v_0\)
Je weet dat op t = 0: v = 4 m/s dus:
\(v = 0.3*\frac{t^2}{2} + 4\)
Merk op dat als die t er niet zou gestaan hebben bij de versnelling dat je dan gewoon:

v = 0.3*t + 4 zou krijgen.

Om nu de positie te berekenen zal je weer moeten integreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Xenion schreef: ma 04 jun 2012, 23:56
Ik zal je op weg helpen met de snelheid, de positie gaat op dezelfde manier maar dan vertrekkende vanuit v = dx/dt.

Dit is de definitie van de versnelling:
\(a = \frac{dv}{dt} \Leftrightarrow adt = dv \Leftrightarrow v - v_0 = \int_0^t adt\)
In je oefening wordt de versnelling gegeven als 0.3t, je kan die invullen en dan krijg je:
\(v = 0.3\int_0^t tdt + v_0\)
\(v = 0.3*\frac{t^2}{2} + v_0\)
Je weet dat op t = 0: v = 4 m/s dus:
\(v = 0.3*\frac{t^2}{2} + 4\)
Merk op dat als die t er niet zou gestaan hebben bij de versnelling dat je dan gewoon:

v = 0.3*t + 4 zou krijgen.

Om nu de positie te berekenen zal je weer moeten integreren.
Ja, dan klopt het idd met wat je behoort uit te komen (v = 11,4 m/s).

Zal zelf verder zoeken naar de positie. Vreemd dat dit bij EVRB oefeningen staat, toch...

In ieder geval, bedankt!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Hoewel we dit dus niet moeten kennen voor het toelatingsexamen, heb ik voor de aardigheid toch eens geprobeerd deze verder op te lossen, maar vind voor de afstand x niet de juiste oplossing...

Aangezien v = 0,3.t²/2 + 4, dan moet x = 0.05t³ + 4t zijn, niet?

De vraag is dan verder hoeveel x bedraagt na 11s als je weet dat die na 1s 20m is.

Als je dat invult in het bovenstaande kom ik dus uit x = 20 + 4.10 + 0,05.1000 wat 110m oplevert, terwijl dat antwoord 127m zou moeten zijn. Waar maak ik een fout?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

voor je formule van x vergeet je de integratieconstante: die kan je bepalen met het gegeven dat na 1 s x gelijk is aan 20 m.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

Typhoner schreef: vr 27 jul 2012, 17:37
voor je formule van x vergeet je de integratieconstante: die kan je bepalen met het gegeven dat na 1 s x gelijk is aan 20 m.


Is dat dan niet gewoon de prim. ftie. van v(t) + 20? Zoals ik gedaan heb...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Mechanica: VRB van een voorwerp: positie bepalen

de techniek is volkomen analoog aan hoe Xenion v(t) heeft berekend.

x0 kan je niet a priori weten, dat is gewoon een kwestie van later de gegevens invullen. Alleen als x=20m voor t=0 kan je x0=20 nemen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer