vaste oplossing-chemische binding?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

vaste oplossing-chemische binding?

Dag,

ik heb op devolgende website: http://nl.wikipedia....Vaste_oplossing

informatie gezocht omtrent de materiaalstructuur van bv. een ZnCu legering.

Moet ik zo'n vaste oplossing enkel zien als verdeling Zn atomen overheen de Cu kristal-structuur?

De Zn atomen zullen zich dan nestelen in deze structuur, maar er treedt geen chemische binding o.i.d. op? Is er enkel sprake van een zuiver mengsel?

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: vaste oplossing-chemische binding?

Moet ik zo'n vaste oplossing enkel zien als verdeling Zn atomen overheen de Cu kristal-structuur?
Ja, als in vloeibare toestand het ene metaal oplost in het andere, ontstaat er een mengsel van die twee metalen, ook wel legering genoemd.
De Zn atomen zullen zich dan nestelen in deze structuur, maar er treedt geen chemische binding o.i.d. op?
Ook juist. Immers een chemische verbinding heeft een vaste samenstelling en dat heeft een legering niet.

Overigens zijn, zowel bij een zuivere stof als bij een mengsel, metaalatomen wel gebonden door de metaalbinding. Maar er treedt geen verbinding op tussen twee metaalatomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vaste oplossing-chemische binding?

Zoals R. F. W. Bader zei:
There are no bonds, there's only bonding.
Wat is een objectief onderscheid tussen een covalente en een metaalbinding?

Als een welbepaalde organisatie van atomen stabiel is (uit eigen beweging voor een zekere periode bij elkaar blijft), is er een bindende interactie. In een oplossing van ionen in water zijn er ook "bindingen" tussen de ionen en het water. Dus in een vaste oplossing zullen er ook interacties tussen de verschillende atomen zijn.

het cruciale verschil is dat een oplossing of mengsel geen vaste samenstelling heeft, zoals Margriet ook aangeeft. Zuiver water heeft uiteindelijke de onherleidbare samenstelling van twee keer zoveel atomen H als O. Een oplossing van stof A in stof B kan in principe een wijd bereik aan verhoudingen tussen A en B hebben.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 232

Re: vaste oplossing-chemische binding?

Enkel metallische binding tussen elementen van dezelfde soort. De gebonden Zn atomen verspreiden zich dan over de Cu structuur.

Dat begrijp ik.
Als een welbepaalde organisatie van atomen stabiel is (uit eigen beweging voor een zekere periode bij elkaar blijft), is er een bindende interactie. In een oplossing van ionen in water zijn er ook "bindingen" tussen de ionen en het water. Dus in een vaste oplossing zullen er ook interacties tussen de verschillende atomen zijn.
Hier ben ik even niet mee.Doel je hier op het feit dat er covalente binden zullen optreden tussen de gebonden Zn atomen en de Cu structuur?

Margriet haalde eerder aan dat:
Maar er treedt geen verbinding op tussen twee metaalatomen.
Ik versta dit als: de metallische gebonden Zn atomen gaan geen binding aan met de Cu structuur. Dus geen chemische binding => zuiver mengselgedrag.

Hierdoor ben ik ff in de war.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vaste oplossing-chemische binding?

er moet "iets" zijn dat de structuur bij elkaar houdt. De Zn atomen moeten een "reden" hebben om in de structuur te blijven.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 232

Re: vaste oplossing-chemische binding?

De Zn atomen moeten een "reden" hebben om in de structuur te blijven.
De metallische binding zal optreden tussen de Zn atomen en de Cu structuur.

De eigenschappen nagaande van de metallische binding: rooster van positieve Cu ionen met een ruimte van electronen.

Hieruit besluit ik dan dat een echte vaste chemische binding (ionisch/covalent) niet zal optreden tussen de Zn atomen en de Cu structuur.

Chemisch is er slechts sprake van een metallisch binding tussen Zn en de Cu structuur (electronen).

Heb je misschien ook een goede website waar zulke productieprocessen benaderend worden getoond?

mvg

Reageer