[wiskunde] Hogere orde afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Hogere orde afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies

Beschouw een functie F: R2 -> R met continue partiële afgeleiden tot de tweede orde. Zij c ∈ R en (x*, y*) ∈ R2 zodat F(x*, y*) = c en
\( \frac {\delta F} {\delta y} \)
(x*, y*) ≠ 0. Zij f: I ⊂ R -> R een afleidbare functie op een open interval I zodat:

x* ∈ I en f(x*) = y*

∀ x ∈ I: F(x, f(x)) = c

We weten reeds dat

f'(x) = -
\( \frac {\frac {\delta F} {\delta x} (x, f(x))} {\frac {\delta F} {\delta y} (x, f(x))} \)
voor elke x in I. Hieruit volgt dat f' afleidbaar is over I. We kunnen nu een uitdrukking vinden voor f'' door de betrekking F(x, f(x)) twee maal af te leiden naar x. Inderdaad, de functie

#f = 0 =
\( \frac {\delta F} {\delta x} (x, f(x)) \)
+
\( \frac {\delta F} {\delta y} (x, f(x)) . f'(x) \)
Nu moeten we dit nogmaal afleiden, wat krijgen we dan ? Ik zie niet goed wat ik hier juist moet afleiden naar wat.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Hogere orde afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies

Uiteindelijk is het me toch allemaal duidelijk geworden.

\topic closed.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer