[scheikunde] Berekenen van buffers in excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Berekenen van buffers in excel

Hey forum genoten,

Ik heb een opdracht van school gekregen waar ik me al nu z'on 3-4 uur mee bezig hou. Ik kom er echt niet uit en nu koken mijn hersens

Opdracht:

Maak een invulblad voor de berekening van de pH. Het invulblad bevat cellen waar de volgende gegevens worden ingevuld:

-aantal gram zuur

-aantal ml waarin het zuur wordt opgelost

-molmassa van het zuur

-aantal gram base

-aantal ml waarin de base wordt opgelost

-molmassa van de base

-pKz-waarde

Na het invullen van bovenstaande gegevens wordt in een andere cel de pH berekend.
Bijgevoegd heb ik een excel document waar ik mee bezig was. Het gaat in mijn document om een azijnzuur/acetaat buffer.
pH berekenen.xls
(18 KiB) 142 keer gedownload
Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen met welke formule(s) ik de pH van mijn buffer kan berekenen, of mij verwijzen naar nuttige informatie?

Ik leer trouwens voor chemisch/fysisch analist (MBO niveau-4) en zit in het 2e jaar

Heel erg bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Berekenen van buffers in excel

je zult de vergelijking van Henderson-Hasselbalch nodig hebben. Zoek daar eens op.

Is voor twee oplossingen (één zuur, één base) die worden samengegoten? (omdat je twee keer een volume hebt) Of worden de zuur en base rechtstreeks in één volume opgelost?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Berekenen van buffers in excel

Verder denk ik dat het gemakkelijker is om eerst even op een blad papier alles mooi uit te schrijven alvorens je berekeningen te automatiseren. Ik bedoel dan o.a. formules en een vaste werkwijze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Berekenen van buffers in excel

Typhoner schreef: di 05 jun 2012, 19:43
je zult de vergelijking van Henderson-Hasselbalch nodig hebben. Zoek daar eens op.

Is voor twee oplossingen (één zuur, één base) die worden samengegoten? (omdat je twee keer een volume hebt) Of worden de zuur en base rechtstreeks in één volume opgelost?
Het is voor twee oplossingen die worden samengegoten.

Bedankt voor de tips & info ik ga der wat mee doen, zodra ik eruit ben post ik hier weer. :)

Reageer