binding tussen semimetalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

binding tussen semimetalen

Beste,

Hoe kan men een bepaalde coördinatie / kristalstructuur afleiden in een binding tussen twee elementen?

Ik kreeg onlangs de opdracht om de kristalstructuur af te leiden van een Ga-As verbinding waarbij ik enkel de elektronenconfiguratie kreeg in de vorm van 1s²2s²2p6 enzoverder..

Blijkbaar zijn deze in een tetraëdrische coördinatie in de zogenaamde zink-blende structuur (diamant structuur, maar afwisselend)

deze zouden ook sp3 gehybridiseerd zijn, maar hoe kan je dit beredeneren?

Is dit enkel omdat het semi metalen zijn dat ze ongeveer zoals dimant een kristalstructuur hebben of zijn er andere trucen?

bedankt

Re: binding tussen semimetalen

Julie145 schreef: di 05 jun 2012, 19:40
Ik kreeg onlangs de opdracht om de kristalstructuur af te leiden van een Ga-As verbinding waarbij ik enkel de elektronenconfiguratie kreeg in de vorm van 1s²2s²2p6 enzoverder..
- Welke Ga-As verbinding bedoel je?

- 1s²2s²2p6 enzoverder.. doet dit er toe?

Wat is trouwens de elektronenconfiguratie van beide elementen van de buitenste schillen?

Berichten: 278

Re: binding tussen semimetalen

Het was de bedoeling om zelf de stoechiometrische verhoudingen te zoeken

het bleek GaAs te zijn in een zinkblende structuur

Ga: Ar 4s² 3d10 4p1

As: Ar 4s² 3d10 4p3

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: binding tussen semimetalen

Zo in het algemeen zijn structuren niet eenvoudig te voorspellen. Maar dit geval is een beetje bijzonder.

Galliumarsenide is een bekende halfgeleider. De twee elementen staan aan weerszijden van Germanium. Als je de zinkblendestructuur maakt, en dan van arseen een elektron afpakt en aan gallium geeft, dan krijg je een structuur wat betreft de elektronen heel erg lijkt op die van germanium.

Reageer