[biologie] uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo, kan iemand mij helpen? ik volg VWO Biologie, maar ik snap de vraag uit de boek niet, kan iemand mij de vraag uitleggen wat ze ermee bedoelen?

De vraag:

Bij sommige organismen is door onderzoek met behulp van crossing-over de onderlinge ligging van de relatieve afstand van genen op een chromosoom bepaald.

Bij een bepaalde soort maïs liggen de genen E (e), F (f), en G (g) gekoppeld.

Een aantal maïsplanten met het genotype EeFfGg word gekruist met een aantal maïsplanten met het genotype eefgg.

Uit deze kruisingen ontstaan de volgende genotypen en de volgende aantallen planten.

EFG/efg 100

EFg/efg 24

EfG/efg 2

Efg/efg 386

eFG/efg 404

eFg/efg 2

efG/efg 19

efg/efg 63

Totaal: 1000

Welk van de volgende reeksen geeft de juiste volgorde weer van de desbetreffende allelen in één van de twee chromosomen van deze heterozygote maïsplanten?

A: E-F-G

B: E-g-f

C: e-f-G

D: e-G-f

En de aansluitende vraag hierover:

Hierover graag uitleg hoe ik dit kan berekenen?

Hoe groot is de relatieve afstand tussen de genen E (e) en G (g)?

A 4.3%

B 4.7%

C 16.3%

D 16.7%



Bij voorbaat bedankt!

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo Gaelwyn,

Heb je al gehoord over de koppelings- of scheidingsgraad?

Persoonlijk vind ik het het meest eenvoudig om met percentages te werken ipv van zo'n getallen. Je zou dus al kunnen omrekenen hoeveel procent elk genotype van het totaal is.

Verder kan je al stellen dat de hoogste waarde de genen op eenzelfde chromosoom zullen hebben.

Eens je alles hebt omgerekend kan je 3 verschillende combinaties maken van de genen op 1 chromosoom. Vervolgens tel je de percentages van de genotypes waarbij je dit tegenkomt op, zo bekom je de koppelingsgraad.

Het is heel wat uitleg in eens. Als je ergens tegenaan loopt laat je het maar weten, dan kunnen we stap per stap te werk gaan.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

gaelwyn schreef: di 05 jun 2012, 21:58
Welk van de volgende reeksen geeft de juiste volgorde weer van de desbetreffende allelen in één van de twee chromosomen van deze heterozygote maïsplanten?

A: E-F-G

B: E-g-f

C: e-f-G

D: e-G-f
Bij deze vraag is eigenlijk al niet veel rekenwerk nodig, een beetje gezond verstand kan de truck al klaren.

Zoals hierboven al uitgelegd zal het genotype met de hoogste waarde op 1 allel liggen. In je tabel is dit dus 404.

Met deze informatie weet je welke genen op 1 allel liggen en bijgevolg ook welke genen op het andere allel liggen. Nu blijft in principe maar 1 antwoord meer over... ;)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo Mako,

Het is inderdaad veel uitleg ineens, maar ook veel nieuwe uitleg dat niet in mijn schoolboek staat.

Ik zal je vertellen wat ik tot dusver al heb kunnen uitdokteren.

Er zijn 8 verschillende gameten in de tabel, met verschillende aantallen.

Op basis van de standaard regels van mendel zou dus elke gameet een kans van 12,5% hebben om tot uiting te komen.

Omdat geen 1 van die 8 gameten 2x voor komt in de cyclus.

Dat zou betekenen dat op basis van een aantal van 1000 elke gameet 125 als aantal zou moeten hebben mits er geen koppeling of crossing over was.

Dit is dus niet het geval.

Dus heb ik de afwijkings percentages kunnen berekenen als volgt:

Indien 12,5% de rode draad factor is zou in theorie elke aantal 125 moeten zijn.

aantal 100 (10%) ==> wijkt 2,5% af

aantal 24 (2,4%) ==> wijkt 10,1% af

aantal 2 (0,2%) ==> wijkt 12,3% af

aantal 386 (38,6%) ==> wijkt 26,1% af

aantal 404 (40,4%) ==> wijkt 27,9% af

aantal 2 (0,2%) ==> wijkt 12,3% af

aantal 19 (1,9%) ==> wijkt 10,6% af

aantal 63 (6,3%) ==> wijkt 6,2% af

En dan houd mijn begrip van de vraagstelling hier op, omdat ik niet de benodige informatie heb weten te bemachtigen om verder te kunnen rederneren.

Dus als jij mij verder de weg kan wijzen zal ik dit zeer op prijs stellen.

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

gaelwyn schreef: wo 06 jun 2012, 22:12
Op basis van de standaard regels van mendel zou dus elke gameet een kans van 12,5% hebben om tot uiting te komen.

Dat zou betekenen dat op basis van een aantal van 1000 elke gameet 125 als aantal zou moeten hebben mits er geen koppeling of crossing over was.

Dit is dus niet het geval.
Inderdaad, in dit geval kan je dus best afstappen van de gedachte dat elk exemplaar 125 maal aanwezig moet zijn.
aantal 100 (10%) ==> wijkt 2,5% af

aantal 24 (2,4%) ==> wijkt 10,1% af

aantal 2 (0,2%) ==> wijkt 12,3% af

aantal 386 (38,6%) ==> wijkt 26,1% af

aantal 404 (40,4%) ==> wijkt 27,9% af

aantal 2 (0,2%) ==> wijkt 12,3% af

aantal 19 (1,9%) ==> wijkt 10,6% af

aantal 63 (6,3%) ==> wijkt 6,2% af
Zoals je correct hebt berekent kan je nu stellen dat door de genencombinatie die het meeste voorkomt op 1 allel zullen liggen. Voor jouw 404 of 40.4% is dit dus eFG.

Kan je dan volgen dat j beide allelen er als volgt zullen uitzien (de volgorde doet er niet toe, daar ben je immers nog naar op zoek)?
e E
G g
F f
Nu je weet welke genen op welk allel liggen kan je ook eens naar de antwoorden op de eerste vraag kijken, daar blijft maar 1 oplossing meer over.

Wat de tweede vraag betreft moet je gaan rekenen met de koppelings- of scheidingsfrequentie. Er wordt gevraagd naar de afstand tussen gen E en g of tussen gen e en G mits dit hetzelfde is maar dan op het andere allel.

Bekijk je tabel met percentages, tel alle percentages waar de combinatie eG en Eg in voorkomt op. Het bekomen resultaat is de koppelingsfrequentie, dit geeft een minder duidelijk beeld over de afstanden. Doe je echter 100-koppelingsfrequentie dan bekom je de scheidingsfrequentie. Dit geeft weer hoe ver de genen van elkaar liggen en dus gelijk ook het antwoord op je tweede vraag.

Iets nog niet geheel duidelijk? Vraag gerust!
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo Mako,

Ik heb inmiddels meer helderheid gekregen door jouw uitleg, maar het hekel punt ligt in dit geval in de uitleg van mijn lesstof in mijn boek.

Het staat er erg vaag uitgelegd en elke keer in de "als" formatie en de "bijvoorbeeld" indicatie en geen vaste richtlijnen zoals bereken de afstand met een start positie van 1% snap je?

Ik kan uit mijn lesstof niet herleiden hoe ik deze opgave moet berekenen.

Wat ik nu wel helderder heb is dit:

Antwoord op vraag 8: Ik vermoed antwoord A, omdat Ee-ff-gg (386) en ee-Ff-Gg (404) de 2 formaties zijn met de hoogste uitkomst.

Het komt mij over dat E bijna net zo overheersend is als FG gecombineert.

Omdat tussen die 2 formaties slechts 1,8% verschil zit.

Maar ik heb nog steeds niet helder hoe ik de afstand kan berekenen tussen E (e) en G (g) op basis van de crossing over percentages, het staat in mijn lesstof heel vaag uitgelegd.

Zou jij het mij beter kunnen uitleggen, en mij zeggen of mijn antwoord correct is?

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo Gaelwyn,

Sorry voor het late antwoord, ik was deze even uit het oog verloren :oops: .
gaelwyn schreef: za 09 jun 2012, 14:26
Antwoord op vraag 8: Ik vermoed antwoord A, omdat Ee-ff-gg (386) en ee-Ff-Gg (404) de 2 formaties zijn met de hoogste uitkomst.
Antwoord A is helaas niet correct. Maar je zit wel goed wat de hoogste aantallen betreft. Kennelijk hou je er van om de combinatie van de gameten uit te werken, dat is echter niet nodig om de genen op het allel te plaatsen (je zal immers toch steeds opnieuw op hetzelfde uitkomen).

Laten we eens de gameten nemen met het hoogste aantal nakomelingen: eFG/efg. Omdat het hier een testkruising betreft (kruising met een geheel recessief individu) is gameet efg in principe niet echt relevant voor je vraag. Je kan dus stellen dat gameet eFG op 1 allel zal liggen. De volgorde?... daar komen we later op terug.

Als eFG op het ene allel zal liggen dan zal zijn complement Efg logischerwijs op het andere allel liggen. Zien we dat terug? Ja hoor; kijk maar eens naar de gameten met het tweede meest aantal nakomelingen.

Zo kom ik terug op de gevonden allelen:
e E
F f
G g


Links zie je allel 1, rechts allel 2
Maar ik heb nog steeds niet helder hoe ik de afstand kan berekenen tussen E (e) en G (g) op basis van de crossing over percentages, het staat in mijn lesstof heel vaag uitgelegd.
Er wordt gevraagd naar de afstand tussen gen E (of e) en G (of g). Nu we via bovenstaande weten welke genen op welk allel liggen zal dat voor ons betekenen: wat is de afstand tussen E en g (of e en G).

Hierbij moet je nagaan welke van deze genen de bovenstaande combinatie bevat
EFG/efg 100

EFg/efg 24

EfG/efg 2

Efg/efg 386

eFG/efg 404

eFg/efg 2

efG/efg 19

efg/efg 63
Verborgen inhoud
EFg,Efg,eFG,efG


Wanneer je deze gevonden hebt tel je al hun percentage voorkomen (=crossing over percentage) op.

Het bekomen getal zal relatief hoog zijn. Dit is ook wel het koppelingspercentage (hoe dicht de genen bij elkaar liggen). Nu; als ze "zo" dicht bij elkaar liggen, dan liggen ze 100-dat getal van elkaar, niet?

En dat is het getal waar je naar op zoek bent ;)

Is het al een beetje duidelijker?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Hallo Mako,

Ik heb deze vraagstuk voor een paar dagen even met rust gelaten zodat ik erover kan nadenken.

Vraag 8 is mij nog steeds niet duidelijk, Ik snap niet hoe je de juiste volgorde kunt herleiden uit de vraagstuk en tabel? ik snap wel inmiddels de Efg/efg, en de eFG/efg uitleg uiteraard die weer van toepassing is op vraag 9.

Ik heb berekend dat op vraag 9 de antwoord D de juiste is, namelijk de 16,7%.

Kan je mij dus vraagstuk 8 anders uitleggen, en dan meer gericht op hoe herken ik de volgorde zoals ze willen dat ik het zie in de vraagstuk? want als ik deze benadering niet snap, zal ik ditzelfde principe bij andere vraagstukken ook niet snappen.

Gr Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

gaelwyn schreef: za 16 jun 2012, 13:37
Ik heb berekend dat op vraag 9 de antwoord D de juiste is, namelijk de 16,7%.
Dat is inderdaad correct! :)

Wat de volgorde van de genen betreft kan je steeds de onderlinge afstand tussen 2 genen op hetzelfde allel berekenen. Op een allel liggen genen E, f en g. Dan kan je dus de afstand berekenen tussen E en f, tussen E en g of tussen f en g. Hou er steeds rekening mee dat voor het andere allel dan hetzelfde geldt: afstand tussen e en F, e en G of F en G want daar liggen immers de genen e, F en G.

Allelen zijn dus onafscheidelijk van elkaar; wil je de afstand tussen e en G weten dan moet je naar combinaties zoeken waarin eG en Eg voorkomt!

Om het algemeen principe wat te verduidelijken neem ik het voorbeeld voor de onderlinge afstand tussen genen F en G (of dus f en g op het andere allel).

We gaan op zoek in het genotype van de nakomelingen naar combinaties waar zowel FG als fg in voorkomt. Dit zijn: EFG, Efg, eFG, efg. Tel de daarbij horende voorkomingspercentages op: 10%+38.6%+40.4%+6.3%=95.3%

Dit resultaat (95.3%) een maat voor hoe dicht genen FG of fg bij elkaar liggen.

Doen we hetzelfde rekensommetje voor de genen Eg of eG dan bekomen we 83.3%.

Hieruit kunnen we besluiten dat genen FG of fg dichter bij elkaar liggen dan genen Eg of eG.

Voor eF of Ef bekomen we 79.4%

Wil je de onderlinge afstand precies kennen 100-95.3=4.7 en 100-83.3=16.7 of 100-79.4=20.6

FG of fg liggen 4.7cM van elkaar, Eg of eG liggen 16.7cM van elkaar en eF of Ef liggen 20.6cM uit elkaar.

Neem een blaadje papier en teken daarop een lijn van 10cm, plaats nu gen E en f zo'n 2.06cm uit elkaar. De afstand tussen E en g is 1.67cm... je bekomt vanzelf de volgorde Egf
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 1

Re: [biologie] uitleg kruising schema i.c.m crossing over percentage

Dank jullie wel, de vraag bestaat nog steeds...

Reageer