[natuurkunde] Energieverlies parallel leidingsysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Energieverlies parallel leidingsysteem

Hallo,

Als ik een toevoerleiding heb die zich splitst in 2 aftakkingen en na een aantal meter weer samenkomt in 1 leiding dan geldt voor het energieverlies het volgende:

Het energieverlies dat de vloeistof heeft verloren is in leiding 1 net zo veel als in leiding 2 van de aftakking.

Als de stroming samenkomt na de aftakking hebben alle vloeistofdeeltjes dezelfde energiehoeveelheid per Gewichtseenheid verloren.

Ik snap dit niet helemaal.

Als ik in de bovenste leiding 2 kranen heb zitten en onder geen kraan dan verliest de vloeistof in de bovenste leiding meer energie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Een vloeistof stroomt o.i.v. een drukverschil.

Dat drukverschil kun je omrekenen tot een verschil in potentiële energie.

Aan eht begin van elke tak (op de splitsing) heerst er druk p1

Aan het eind van elke tak (op de samenkomst) heerst er druk p2.

Het drukverschil is over beide takken gelijk.

Ergo het verlies aan potentiële energie per deeltje is in beide takken gelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Jan van de Velde schreef: wo 06 jun 2012, 18:39
Een vloeistof stroomt o.i.v. een drukverschil.

Dat drukverschil kun je omrekenen tot een verschil in potentiële energie.

Aan eht begin van elke tak (op de splitsing) heerst er druk p1

Aan het eind van elke tak (op de samenkomst) heerst er druk p2.

Het drukverschil is over beide takken gelijk.

Ergo het verlies aan potentiële energie per deeltje is in beide takken gelijk.


dat het drukverschil over beide takken gelijk is snap ik niet..

als ik in de bovenste leiding een kraan zet en die zet ik voor de helft dicht , dan is mijn drukval over die leiding toch groter dan over de onderste leiding?

daarom zal er toch ook een groter volumedebiet door de onderste leiding stromen omdat water altijd de weg van de minste weerstand kiest?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Roy8888 schreef: wo 06 jun 2012, 19:09
als ik in de bovenste leiding een kraan zet en die zet ik voor de helft dicht , dan is mijn drukval over die leiding toch groter dan over de onderste leiding?
neen.
zleiding.png
zleiding.png (11.21 KiB) 1030 keer bekeken
Hoe zou in vredesnaam de druk in de twee rode manometers verschillend moeten zijn (behoudens turbulentie-effecten nabij die T)? Die zitten toch de facto in hetzelfde stukje leiding?

Als er al (tijdelijk) een verschil ontstaat door het snel dichtdraaien van die kraan dan wordt dat toch onmiddellijk vereffend?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Dat de druk in de rode manometers gelijk is dat snap ik maar

Je zult bij de bovenste blauwe manometer toch een lagere druk meten dan bij de onderste ?

Berichten: 581

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Ik denk namelijk zo

Als er in de bovenste leiding een kraan zit zoals hierboven en ik draai die kraan voor de helft dicht , dan heb ik over die leiding een grotere weerstand dan over de onderste leiding.

En als ik een grotere weerstand heb dan heb ik een kleinere volumestroom en ook meer energieverlies in de bovenste leiding.

Want de reden dat door de onderste leiding meer vloeistof zal stromen is toch omdat daar de weerstand minder is?

Daarom snap ik niet dat het energieverlies in de bovenste leiding gelijk is aan het energieverlies in de onderste leiding en gelijk is aan het totale energieverlies. ( Ht=H1=H2).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Roy8888 schreef: do 07 jun 2012, 06:11
Dat de druk in de rode manometers gelijk is dat snap ik
houd vast.....
maar

Je zult bij de bovenste blauwe manometer toch een lagere druk meten dan bij de onderste ?
De situatie bij de blauwe manometers kan niet anders zijn dan bij de rode. Die zitten evengoed in hetzelfde stukje leiding.

vergelijk:
zleiding2.gif
zleiding2.gif (8.04 KiB) 1023 keer bekeken
Geven de voltmeters verschilende spanningen aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Als je het zo blijkt is het wel logisch dat de metertjes dezelfde druk aangeven omdat ze in hetzelfde stuk leiding zitten.

Maar ik zit nog steeds met de gedachte dat:

- de weerstand in de bovenste buis groter moet zijn dan de onderste ( door de kraan)?

- het volumedebiet door de bovenste leiding kleiner is omdat de weerstand groter is?

Berichten: 581

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Klopt het als ik zeg dat het totale energie in elke aftakking gelijk is en ook gelijk is aan het totale energieverlies, naar dat de weerstand in de bovenste buis groter is?

Want het energieverlies is naast de weerstand ook afhankelijk van de snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energieverlies parallel leidingsysteem

Ik kan het niet goed onder woorden brengen op de wijze waarop jij dit kennelijk graag wilt horen, sorry. Ik hoop dat iemand anders een licht kan laten schijnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer