materiaal kogelgewricht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

materiaal kogelgewricht

Hallo

Ik wil een kogelgewricht maken vergelijkbaar met het plaatje hieronder.

Ik vraag me alleen af van welke materialen de twee delen het betste gemaakt kunnen worden. Van de kogelgewrichten die ik op internet kan vinden lijken de meeste gewoon staal op staal te zijn. Dat verbaast me. Is het niet beter om staal op brons te gebruiken of met een kunstof glijlaag te werken of zo?

Het gewricht moet een vrij grote kracht kunnen weerstaan. Denk aan 8000N.

Welke materialen zouden jullie adviseren?
Bijlagen
ball-joints-421573.jpg
ball-joints-421573.jpg (10.68 KiB) 535 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: materiaal kogelgewricht

Naast bron zou babbitt een goede optie zijn denk ik. Misschien nog even wachten op andere reacties ter bevestiging.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 50

Re: materiaal kogelgewricht

In physics I trust schreef: do 07 jun 2012, 00:36
Naast bron zou babbitt een goede optie zijn denk ik. Misschien nog even wachten op andere reacties ter bevestiging.


Als ik het goed snap moet er dan een dun laagje babbitt tussen de kogel en kom zitten.

Is dit dan een appart onderdeel of is dit dan op de kogel en of kom aangebracht?

En hoe dik is zo een laagje dan ongeveer?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: materiaal kogelgewricht

Babbitt is een legering die in glijlagers wordt gebruikt (typische krukaslagering).

Niet echt bruikbaar voor puntbelastingen zoals deze.

Als je al zoiets zou maken (dit is een standaard product, dat je overal kan vinden), zou ik een 4140 of soortgelijks nemen en het harden aan de contactoppervlakken.

Berichten: 50

Re: materiaal kogelgewricht

king nero schreef: do 07 jun 2012, 10:11
Babbitt is een legering die in glijlagers wordt gebruikt (typische krukaslagering).

Niet echt bruikbaar voor puntbelastingen zoals deze.

Als je al zoiets zou maken (dit is een standaard product, dat je overal kan vinden), zou ik een 4140 of soortgelijks nemen en het harden aan de contactoppervlakken.
Er zijn veel soorten kogelgewrichten te koop, maar niet zo een die ik nodig heb. Het wordt een variatie op de standaard kogelgewrichten.

Staal op staal geeft nogal wrijving. Moeten de oppervalktes gepolijst zijn?

Kan ik er niet een kunstof tussen doen voor een lagere wrijving? POM misschien?

Berichten: 50

Re: materiaal kogelgewricht

Melomania schreef: do 07 jun 2012, 19:11
Er zijn veel soorten kogelgewrichten te koop, maar niet zo een die ik nodig heb. Het wordt een variatie op de standaard kogelgewrichten.

Staal op staal geeft nogal wrijving. Moeten de oppervalktes gepolijst zijn?

Kan ik er niet een kunstof tussen doen voor een lagere wrijving? POM misschien?
Als ik staal op staal gebruik heb ik neem ik aan maar een heel klein contact vlak omdat je met een

plus en min tolerantie moet werken en het staal nauwelijks in zal drukken.

Dit geeft plaatselijk een hele hoge spanning in het staal. In de FEM analyse zelfst een oneindige spanning

omdat het daar een echt punt contact is.

Hoe weet ik nu of de spanning niet te groot gaat worden in de praktijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: materiaal kogelgewricht

Melomania schreef: do 07 jun 2012, 19:11
Staal op staal geeft nogal wrijving. Moeten de oppervalktes gepolijst zijn?
"nogal" valt in de praktijk zeer goed mee.

polijsten is uiteraard altijd gewenst.

Kijk eens naar de pompjes die het kofferdeksel van je auto open houden, stuurdempers op een moto, ...

Zeker geen kunststof tussen steken, dat slijt zo weg. Er bestaan ook deklagen die dmv. HVOF aangebracht worden, of laserharden, of...
Melomania schreef: vr 08 jun 2012, 11:29
Hoe weet ik nu of de spanning niet te groot gaat worden in de praktijk?
Beide stralen moeten natuurlijk ongeveer gelijk zijn. toleranties kun je op bv. 5 micrometer zetten, dan kun je aannemen dat het volledige opp. in contact is.

FEM gaat zeker geen oneindige spanning uitkomen. Die neemt de vervorming ook mee in de berekening.

Wil je ze echt toch zelf (laten) maken, zou ik (terug) de hertziaanse contactdruk bepalen, en deze proberen te evalueren.

Dat is het voordeel van gefabriceerde stukken te kopen: die zijn getest in de praktijk... Meestal een stuk eenvoudiger. en goedkoper.

Reageer