Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Hallo.

Zal mij eerst even, in sneltreinvaart, voorstellen aangezien dit mijn eerste post/reactie is op wetenschapsforum.nl.

Volg de site wel al een behoorlijke poos omdat er vaak, voor mij in elk geval, leuke en interesante zaken aan de orde komen en toen ik de oproep voor nieuwe leden zag staan kon ik die niet negeren..

Ben zelf werkzaam in de horeca en heb qua studie geen scheikundige achtergrond.

Mijn grootste hobby is onze 2 kids :D en dan een "een beetje uit de hand gelopen" hobby, (in de goede zin van het woord).... chemistry.

Met name de "S" boeit mij enorm hoewel dit natuurlijk wel een (hele) grote groep betreft.

Heb inmiddels al behoorlijk wat "succesvolle" proefjes achter de rug maar stuit nu op een probleem.

Ben op het ogenblik nl. aan het proberen om van een phenol ring rechtstreeks een thiophenol/benzenethiol te maken maar het wil niet echt opschieten.

Vandaar mijn eerste vraag;

Is het mogelijk om een phenol direct om te zetten in een thiophenol/benzenethiol en daarbij de tussenliggende stap, zoals bv de chloorinatie over te slaan?

Volgens mij moet dat toch wel kunnen.

Heb wel een aantal experimenten gevonden op het net van OH die direct wordt omgezet in SH maar nog niet zoals in deze situatie, als de sulphur direct aan de benzeen ring vast zit.

De eerste 2 reacties heb ik gedaan met thiourea, 1 X in H2O en 1 X in MeOH maar volgens de TLC had er nagenoeg geen reactie plaatsgevonden na 2,5 uur.

De laatste reactie die ik gedaan heb was met dimethyldisulfate totdat mij gaandeweg de reactie inviel dat ik dan een methyl phenyl sulfide overhoud wat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is. Wilde nu een reactie opstarten met lawessons reagent maar... heeft dat zin? Ik heb er nog niets over kunnen terugvinden, vandaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Ik denk dat dit niet zo heel makkelijk zal gaan. Een aromatische alcohol is natuurlijk anders dan een alkyl-alcohol. Ik kan me voorstellen dat het onderstaande nog wel moet werken, al is het geen een stap natuurlijk.

http://www.orgsyn.or...p?prep=cv6p0824

Vaak helpt het bij dit soort verbindingen (simpel en veel gebruikt) om een patent-zoekopdracht te doen. Daar staat vaak ook een samenvatting van mogelijke methodes. Maar als je dan geen patent tegenkomt die het in een stap voor elkaar krijgt, weet ik vrijwel zeker dat je dit voor elkaar gaat krijgen. Hier is zeker te weten al flink onderzoek naar gedaan en wanneer je het in een stap zou kunnen is dat potentieel veel goedkoper en dus ooit een patent voor geschreven. Ik kom zo snel niets tegen.

http://www.google.co...iw=1063&bih=629

//edit enigsinds opmerkelijk..

http://www.google.com/patents?id=p4YsAA ... ol&f=false

voorbeeld 13.

Berichten: 5

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Hallo Soepkip88,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben een synthese tegengekomen nl. http://www.orgsyn.or...fs/CV6P0824.pdf, maar geen spoor van een 2de na behoorlijk wat tijd achter de pc te hebben doorgebracht.

Het probleem met deze is dat de N,N-dimethylthiocarbamyl zo lastig te krijgen is en dan ook nog zo duur is.

Berichten: 5

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Soepkip, ik had de 3de link over het hoofd gezien.

Die reactie ziet er idd ook goed uit alleen kan ik daar alleen de Phosphotungstic acid hydrate van vinden hier in Nederland.

Er staan over het algemeen zoveel syntheses op internet, alleen is het zo dat die mannen,

en dames uiteraard...de beschikking hebben over zowel alle proffesionele apparatuur als chemicalien.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Wat ik met die links aan wil geven is dat het dus niet zo eenvoudig is om een directe omzetting van phenol naar thiophenol voor elkaar te krijgen. In dat laatste patent krijgen ze het voor elkaar bij hoge temperatuur (en druk). met een zure-kat- op silica. En dan zelfs nog een beroerde conversies. (en waarschijnlijk bij deze temp ook niet erg goede selectiviteit.)

Aangezien er niet echt opvolging van deze patenten is, betekent dat er geen verbeteringen zijn gevonden. (dan wel andere productieprocessen veel goedkoper zijn). Samenvattend niet iets wat je niet even in een kolfje uit zult voeren..

Voor de normale organisch chemicus, die werkt onder milde condities (vrijwel drukloos, tot zeg 100 graden), zul je dus waarschijnlijk toch via een tussenstap moeten gaan werken.

Sowieso, denk bij deze alle reacties altijd aan je gezondheid, stoffen als thiophosgene is niet iets om met je snufferd boven te gaan hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Reacties met thiolen en andere zwavelhoudende verbindingen vragen nu eenmaal professionele apparatuur. De stank is over het algemeen enorm, en de giftigheid vaak ook. Zorg ervoor dat deze reacties altijd in een zuurkast en onder goede afzuiging plaatsvinden.

Topic heropend.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Allereerst >1k, dank je wel voor het heropenen van dit topic. Heel sportief!! :D Dan even voor de duidelijkheid aan iedereen, ik werk absoluut in een zuurkast en de veiligheidsmaatregelen worden echt wel nageleefd, daar is het spul inderdaad te gevaarlijk voor. Nou mensen, als er nog suggesties zijn hoor ik het graag. Heb zelf moeten werken maar ga vanaf morgen weer hard aan de slag om nog nieuw "materiaal" te vinden. Het blijft voor mij een grote uitdaging hier een oplossing voor te vinden. (Ik weet niet of je naam op het net mag en er is geen nickname dus maak er even >1k van).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Mijn voornaam mag prima op internet, mijn achternaam houd ik liever voor mezelf :)

Je zou het kunnen proberen met Lawesson's reagent. Als alternatief heb je ook P2S5(in feite een precursor van Lawesson's)

Maar de omzetting is waarschijnlijk niet zo selectief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Directe reactie thiophenol/benzenethiol uit phenol.

Je achternaam ken ik ook niet, tenminste, als hij niet van Basten of Borsato is...

Die selectieve omzetting zou in eerste instantie geen probleem zijn, zullen eerst de O moeten omzetten in de S en van daaruit verder werken.

Zit inmiddels midden in de Lawessons reacties.

Mocht succes uitblijven ga ik zeker de P2S5 proberen.

Bedankt voor de tip!

Reageer