Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Mijn vraag is of het CO2- gehalte in de atmosfeer verminderd omdat er H2CO3 word gevormt met het water in de atmosfeer, en dat dit verder verwerkt wordt in de grond of oppervlaktewaters, eventueel door planten ?

H2O + CO2 ---> H2CO3

Berichten: 12.262

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Er lost wel CO2 op in regendruppels. Of dat een siginificant effect heeft op de concentratie in de lucht durf ik niet te zeggen, maar het zit er in ieder geval wel in tegen de tijd dan regen de grond bereikt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

CO2lost een beetje op in water, maar slechts een klein deel daarvan als H2CO3

Er is een continu evenwicht tussen CO2in de lucht en in oppervlaktewater. Regen kan het oppervlak wel verhogen en de uitwisseling tussen atmosfeer en de zee versnellen, maar het evenwicht komt daardoor niet ergens anders te liggen. Oplossen van koolzuur in de zee is een essentieel onderdeel van de klimaatmodellen die worden gebruikt door het IPCC.

Berichten: 12.262

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Dat het evenwicht niet veranderd lijkt me logisch, maar nu ik er nog eens over nadenk begin ik me toch af te vragen in hoeverre regen verantwoordelijk is voor de snelheid van uitwisseling.

CO2 zal natuurlijk direct in oceaanwater oplossen aan de oppervlakte, maar ergens lijkt het logisch dat een regenbui veel sneller CO2 kan transporteren door het grote oppervlak van de druppels en de hoge snelheid tov de atmosfeer op weg naar beneden.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Door de hedendaagse temperatuurverhoging van de oceanen en zeeën krijg je wel een verminderde oplossingsvermoging van gassen in water. En dan bedoel ik CO2. Maar ook zuurstof.

Anderzijds geeft een verhoging van de temperatuur een activatie van de algengroei, en diens fotocyntese waarbij ze CO2 verbruiken. De meeste planten houden nu eenmaal van warmte.

Uit bovenstaand bericht kan je misschien toch afleiden dat regen de CO2toevoer naar het water versneld , ten voordele van de algen die het dan sneller verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Dit klinkt heel redelijk, en zal best optreden. Houd er rekening mee dat de groei van algen wordt beperkt door de component die het meest beperkt aanwezig is; er zijn experimenten geweest met het "bemesten" van de zee. Het is niet waarschijnlijk dat onder normale omstandigheden de algengroei wordt beperkt door een gebrek aan koolzuur, en dus zal bij toename van de hoeveelheid koolzuur slechts zeer beperkt versnelling van de algengroei optreden.

Verder zijn er veel meer consequenties zoals verzuring van het zeewater, verandering van de temperatuur van het zeewater, verandering van zeestromingen over grote diepten, etc. Ik meen me te herinneren dat sommige modellen zelfs een effect voorspellen dat het broeikaseffect zal leiden tot een vergroting van de hoeveelheid koolzuurgas die netto uit de zee ontsnapt!

Berichten: 12.262

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Dat zou best kunnen, maar het gaat een beetje voorbij aan de vraag waar het om begon.

Weet iemand in hoeverre regenval boven zee bijdraagt aan de kinetiek van transport van CO2 uit de atmosfeer naar zeewater? Zou dit evenwicht bijvoorbeeld veel trager tot stand komen als er geen regen viel, maar alle uitwisseling aan het oppervlak moest plaatsvinden?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Ja.

Ik denk dat dat inderdaad het antwoord is waarop TS zat te wachten.

Maar net onder de kinetiek heb je het over een evenwicht, en dat evenwicht blijft dus hetzelfde. Alleen het bereiken daarvan wordt versneld doordat de koolzuur zowel sneller in als uit het water kan diffunderen, en niet alleen omdat het er sneller in gaat.

En ook: alle uitwisseling vindt nog steeds aan het oppervlak plaats ;-)

Berichten: 12.262

Re: Regent CO2 uit de lucht door vorming H2CO3 ?

Ik doel inderdaad op de kinetiek.

Als regen in zee valt die onderweg CO2 heeft opgenomen zou ik overigens ook niet stellen dat de uitwisseling dan nog aan het oppervlak plaatsvindt - de snelheidsbeperkende stap tussen gasfase en oplossing is tenslotte op weg naar beneden uitgevoerd.
Victory through technology

Reageer