Springen naar inhoud

Primitiefste vorming van ledematen ?

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2012 - 09:21

Is het ontstaan van de primitiefste ledematen ontstaan bij organismen in de zeeën en oceanen?
Mijn vraag is dan of deze gecreëert zijn:
A. Vanwege de aandrang van het organisme om visueel zijn omgeving te verkennen, en alzo zich dient te verplaatsen met ledematen ?
B. Vanwege de aandrang van het organisme om voedsel te grijpen of aan te rijken, en dit met ledematen ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2012 - 10:53

De eerste levensvormen, samen met de gehele evolutie start inderdaad onder water.
De ontwikkeling van ledematen is louter een resultaat van de evolutietheorie, wanneer een organisme door een toevallige mutatie betere overlevingskansen heeft verkregen hetzij door beter voedsel te grijpen/vangen hetzij voor sneller en efficiënter weg te vluchten van vijanden dan zal dit kenmerk behouden blijven in de volgende generaties.

Het lijkt me dus een combinatie van visuele factoren (beter prooi herkennen/zien), snellere verplaatsing (wegvluchten/aanvallen) alsook betere mogelijkheden om de prooi te vangen. Deze ledematen zullen zich echter wel enkel ontwikkelen bij diersoorten die hierbij nut hebben. In de diepe oceanen zie je daarom ook geen vis met armen of benen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2012 - 08:39

Het lijkt me dus een combinatie van visuele factoren (beter prooi herkennen/zien), snellere verplaatsing (wegvluchten/aanvallen) alsook betere mogelijkheden om de prooi te vangen. Deze ledematen zullen zich echter wel enkel ontwikkelen bij diersoorten die hierbij nut hebben. In de diepe oceanen zie je daarom ook geen vis met armen of benen.

De vinnen van een vis zou je toch ook als ledematen kunnen zien. En in feite zijn de ledematen zoals wij tetrapoden die hebben ook geëvolueerd uit vinnen.

Ik herinnerde bij het lezen van dit topic me ook een artikel op sciencedaily van oktober 2011 naar aanleiding van een onderzoek naar spierontwikkeling bij verschillende soorten vissen.
Een citaat eruit:

"Humans are just modified fish," said Professor Currie. "The genome of fish is not vastly different from our own. We have shown that the mechanism of pelvic muscle formation in bony fish is transitional between that in sharks and in our tetrapod ancestors."

Bij die vissen heeft het inderdaad met verplaatsing te maken. Niet zozeer de voortstuwing, maar meer de gecontroleerde bewegingen.

En je kan bij sommig zeeleven een geheel eigen evolutie zien van het gebruik van die ledematen.
Ik denk aan vissen die hun vinnen om te lopen of te steunen gebruiken.
Zoals de voelsprietvissen en de vleermuisvissen,
Geplaatste afbeelding
maar ook hoe de slijkspringers hun vinnen gebruiken.
Geplaatste afbeelding

En natuurlijk hebben octopussen via een geheel andere evolutionaire weg ledematen ontwikkeld die geweldig zijn om mee te grijpen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2012 - 16:21

Grappig dat je Pete citeert, dat is mijn huidige baas. Haha

Hoe dan ook, inderdaad vinnen zijn ook ledematen. Er is nog veel onduidelijk over de verschillen in spierontwikkeling in de ledematen wanneer we Amnioten (muis, kip etc) en Teleosten (zebravis) vergelijken.
Op het moment nemen we voor het gemak maar even aan dat de ontwikkeling in grote lijnen gelijk is [1]. Zebravissen zijn echter nog niet in voldoende detail bestudeerd om dit te kunnen claimen dat de spierontwikkeling bij deze twee groepen identiek is.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures