Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Opgave: noradrenaline
Parametersvoorna (1e fase)na (2e fase)
Hartdebiet5,55,84,9
Hartfrequentie709070
Perifere weerstand100110120
Systole bloeddruk120125110
Diastole bloeddruk808580
Bloedvolume555
Opdracht: verklaar bovenstaande waarden

Voor de veranderingen in de eerste fase ondervind ik weinig problemen. Dat lijkt me louter de werking van noradrenaline op het bloedvatenstelsel en het hart.

Bij de tweede fase loop ik echter wel ergens tegenaan: ik had gedacht dat dit te maken zou hebben met de bradycardia reflex en daarmee dus een verhoging van het parasympatisch zenuwstelsel om de hoge bloeddrukwaarden tegen te gaan. Echter blijft de perifere weerstand stijgen... wat kan hier de verklaring voor zijn?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Wat representeren de 1ste en 2de fase?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Dat is jammer genoeg ook iets wat ik zelf moeilijk kan achterhalen. Extra uitleg valt niet te bespeuren in de opgave. Vermoed dan ook dat het om een moment verder in de tijd gaat. Zou ook kunnen staan voor extra toediening van noradrenaline maar dan lijken de resultaten me nog absurder...
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Kolom 'voor' lijkt me de fase waarin noradrenaline wordt toegediend, dit resultaat is enkele minuten merkbaar (aangezien noradrenaline snel wordt afgebroken), dus de periode waarin het effect van het hormoon te merken is lijkt me dan de gegeven kolom 'na 1e fase'. 'na 2e fase' lijkt me de natuurlijke herstelfase van het lichaam met een uitschietpiek die tijdelijk ontstaat (als je het in een grafiekje zou zetten), vergelijkbaar met bijvoorbeeld hyperpolarisatie.

De perifere weerstand neemt toe, zoals je zelf ook aangeeft; dus weerstand van de slagaders en arteriolen neemt toe...wat ik dan vreemd vind is dat de bloeddruk laag blijft, je zou namelijk denken dat door vasoconstrictie de bloeddruk zal stijgen. Maar het lijkt er eerder op dat er vasodilatatie ontstaat omdat het hartdebiet afneemt (systolische druk ook), dat zou dus betekenen dat het lichaam mogelijk adrenaline gaat afgeven? Op beta-2 receptoren zal namelijk adrenaline kunnen binden, waardoor arteriodilatatie onstaat -> bloeddruk neemt af, maar perifere weerstand houdt nog aan.

Samenvattend: perifere weerstand neemt toe door vasoconstrictie van noradrenaline-> bloeddruk neemt toe -> lichaam wilt verdere stijging bloeddruk tegenhouden en zal adrenaline afgeven (2e fase) -> treedt vasodilatatie op -> maar de algehele perifere weerstand zijn alle vaatjes bij elkaar, dus wellicht heeft deze dilatatie dan meer effect op de grotere vaten dan de capillairen en kleine arteriolen waardoor de perifere weerstand langer hoog blijft dan de onder- en bovendruk....maar of het geheel klopt: no idea! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Het zijn best vrij specifieke oefeningen hoor, hoogst waarschijnlijk moet het antwoord ook enkel gezocht worden bij noradrenaline.

Kan het niet als volgt zijn:

Door de vasoconstrictie kan er minder bloed per tijdseenheid naar het hart stromen, de preload zal dus dalen. Minder preload zorgt voor minder Hartdebiet, hartfrequentie, ect ect...
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Mako schreef: do 07 jun 2012, 19:04
Het zijn best vrij specifieke oefeningen hoor, hoogst waarschijnlijk moet het antwoord ook enkel gezocht worden bij noradrenaline.
Ooh... :P

Kan het niet als volgt zijn:

Door de vasoconstrictie kan er minder bloed per tijdseenheid naar het hart stromen, de preload zal dus dalen. Minder preload zorgt voor minder Hartdebiet, hartfrequentie, ect ect...
Maar 'iets' klopt er dan toch niet als je naar de gegevens in de tabel kijkt?! :-k Dat noradrenaline voor vasoconstrictie zorgt met mogelijke gevolgen, daar zijn we het over eens...maar hoe kan het dan dat het effect van noradrenaline eerst bloeddrukverhogend werkt (na fase 1), en daarna (na fase 2) meer laat dalen dan de beginwaarden? Dan krijg ik het vermoeden dat extern nog invloed wordt uitgeoefend, het lichaam zelf dus -> waardoor een uitschieter wordt veroorzaakt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Laten we op een rij zetten wat we ZEKER weten:

- In fase 1 stijgt alles o.i.v. noradrenaline, dat is duidelijk

- In fase 2 zien we dat de systolische bloeddruk lager is dan vóór het geven van noradrenaline. De bloeddruk wat een product is van cardiac output (hartdebiet) en perifere vaatweerstand is dus gedaald, ondanks de toename van de perifere vaatweerstand. Dan moet de cardiac output wel afnemen, en dat zien we ook. Van 5.5 > 4.9.

Nu wordt het interessant,want de cardiac output wat weer het product is van stroke volume en hartfrequentie is gedaald bij een hartfrequentie die hetzelfde is gebleven. Ergo: alleen de stroke volume is gedaald. Maar de parasympaticus werkt alleen negatief chronotroop en niet negatief inotroop. Met andere woorden: je krijgt er juist een bradycardie van, zonder dat je een significant verschil krijgt in stroke volume. Die bradycardie zien we niet terug in de parameters. Dus invloed van de parasympaticus is vrijwel uitgesloten, temeer de perifere vaatweerstand blijft stijgen, wat echt een sympatische oorzaak heeft.

Dus wat er de facto gebeurt (in fase 2) is een aanhoudende stimulatie van α1-adrenerge receptoren (perifere vaatweerstand), en afname in de stimulatie van β1-adrenerge receptoren (relatief negatief inotroop).

De affiniteit van noradrenaline is voor β1 hetzelfde als voor α1. Je hebt natuurlijk wel veel meer α1-receptoren (elk vat in je lichaam) dan β1-receptoren (alleen myocard), dus de kans dat een verdwaalde noradrenalinemolecuul (tijdens het metabolisme van noradrenaline) α1 bindt is groter waardoor het bovenstaande effect mogelijk te verklaren valt. Maar dat is speculatie mijnerzijds. Hiermee is mijns inziens niet de daling van de cardiac output in fase 2 verklaard in vergelijking met de rusttoestand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Nu bekijk je alles ten opzichte van de situatie voor toediening van noradrenaline. Hierbij kan je inderdaad al heel wat waarden verklaren, waarvoor dank!

Als je nu alles ten opzichte van de eerste fase zou bekijken houdt onderstaande toch steek?
Mako schreef: do 07 jun 2012, 19:04
Door de vasoconstrictie kan er minder bloed per tijdseenheid naar het hart stromen, de preload zal dus dalen. Minder preload zorgt voor minder Hartdebiet, hartfrequentie, ect ect...
Als ik het goed heb begrepen is preload een maat voor de hoeveel bloed (volume) die het hart moet wegpompen (druk).
JWvdVeer schreef: ma 02 aug 2010, 18:28
Preload gaat om de hoeveelheid druk die het hart krijgt wanneer het gevuld wordt. Ofwel de spanning op de wanden van het hart door het bloed wat instroomt.
Door de aanhoudende vasoconstrictie zal de preload dan toch dalen. Een gedaalde preload zorgt voor een verminderd hartdebiet (want het moet minder volume wegpompen). Zoals je al aanhaalde is hartdebiet het product van slagvolume en hartfrequentie. Beide waarden dalen t.o.v. fase 1.

De bloeddruk die het product is van hartdebiet en perifere weerstand kan dan misschien ook wel verklaard worden door te stellen dat hartdebiet een meer dominante factor speelt? :roll:

Wij zagen in de lessen dat hartdebiet sterk gekoppeld was aan systole bloeddruk en perifere weerstand eerder aan diastole bloeddruk. Daling van de systole bloeddruk kan dan gelijk verklaard worden met de daling van het hartdebiet, maar dan zou er een dominante factor moeten spelen om de diastole bloeddruk te verklaren...
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Invloed van noradrenaline op vaatstelsel en bloeddruk

Door veneuze vasoconstrictie (α1-effect) krijg je juist een toename in de preload. Zie ook: http://www.ncbi.nlm....les/PMC2945123/. Bij vasodilatatie van de grote venen blijft relatief veel bloed in dat veneuze systeem en stroomt minder richting hart. Hierop is de werking van bijv. nitroglycerine gebaseerd bij myocardischemie.

Omdat de perifere vaatweerstand stijgt verwacht je bovendien een hogere bloeddruk, (zoals je terecht zegt een diastolisch effect > systolisch effect) dat zien we ook niet terug.

Op zich zijn de waarden redelijk te verklaren, alleen snap ik nog niet zo goed waarom er een verschil is tussen fase 2 en de rusttoestand. Vandaar dat ik zo graag wil weten wat nu precies die fases inhouden. Ik kan geen mechanisme bedenken waardoor -als noradrenaline uitwerkt- het slagvolume opeens lager zou worden dan in de rusttoestand. Mogelijk hebben we hier te maken met fysiologische variatie over tijd en is de vraag ook niet bedoeld om daar een verklaring voor te geven, maar is de insteek simpeler:

- In fase 1 stijgt alles o.i.v. noradrenaline

- In fase 2 dalen de waardes weer behoudens de perifere vaatweerstand wat mogelijk nog een aanhoudend α1-effect is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer