Orbitaalenergie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

Orbitaalenergie

voor de energie van orbitalen staat er in mijn cursus dat de energie van een orbitaal in de n-de schil gelijk is aan 13.6eV Z^2/ n^2. waarbij je voor Z de effectieve kernlading in rekening moet,brengen. Wij doen dit met de regel van Slater. Maar wat verder in mijn cursus en ook op internet vind ik dat bijvoorbeeld de energie van een 2p orbitaal in koolstof 11.3eV is. Dit wordt precies berekend via de ionisatie energie maar ben niet zeker. Ik dacht dit te berekenen via de eerste formule met Z effectief via Slater en n=4 maar dan bekom ik veel meer dan 11.3eV. Waarom is er zo een groot verschil. Is die formule dan niet bruikbaar en hoe bekom je die 11.3 dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Orbitaalenergie

ze is wel bruikbaar, maar het is iets ingewikkelder.

De energie van het elektron x in een bepaald orbitaal (of dus de ionisatie-energie) is in feite

E(x) = Totale energie van alle elektronen - Totale energie van de elektronen zonder x

Dus:

- bereken de som van de energieën van alle elektronen in koolstof (via de formules die je al gaf)

- doe hetzelfde voor koolstof waar een 2p-elektron is verdwenen
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 278

Re: Orbitaalenergie

Dus hierbij is het niet gewoon 1x 13.6 Z²/n² toepassen, zoals bij een waterstofatoom, of de waterstofachtigen (He+)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Orbitaalenergie

bij waterstofachtigen is 1x 13.6 Z²/n² natuurlijk hetzelfde als de procedure die ik gaf

is de berekening van 2p voor C gelukt?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 278

Re: Orbitaalenergie

Ja die berekening is gelukt

Het enige vreemde dat ik nog vind, is dat ik het ook voor He 1s probeerde, en daarbij kwam ik iets rond de 2733kJ/mol uit . Dit stond oorspronkelijk ook zo in mijn cursus, maar mijn professor heeft dit laten corrigeren tot 3789kJ/mol, en die uitkomst bekom je als je 13.6 Zeff²/n² doet, dus niet met alles optellen en aftrekken...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Orbitaalenergie

dan is er sprake van een inconsistente interpretatie van wat "orbitaalenergie" moet betekenen.

In eerste instantie dacht ik ook gewoon aan 13.6 eV Z²/n², dat is de energie die een elektron in schil n heeft (binnen deze benadering). Maar omdat je de ionisatie-energie vermeldde, dacht ik dat het daaraan lag: dat men in feite de ionisatie-energie van het elektron bedoelde. Beide interpretaties zijn verdedigbaar, maar je zou dan wel consequent moeten zijn.
This is weird as hell. I approve.

Reageer