Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Beste,

Als voorbeeldexamenvraag kwam deze voor:

Een patiënte heeft een niertransplantatie ondergaan en heeft last van

vaginaal witverlies, wat kan dit zijn?

Ik dacht aan een iatrogene pyelonefritis, maar ik weet dit niet zeker..

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

popsy schreef: do 07 jun 2012, 18:37
Een patiënte heeft een niertransplantatie ondergaan en heeft last van

vaginaal witverlies, wat kan dit zijn?
Vaginale afscheiding is vrij normaal, verder geen opmerkelijke gegevens over meegegeven in de opgave?

Het klinkt wellicht veel te simpel; maar zou antibiotica de 'boosdoener' kunnen zijn? Deze medicatie beïnvloedt de zuurgraad in de vagina behoorlijk waardoor bijvoorbeeld gemakkelijker schimmels kunnen ontstaan (door vermindering van het aantal natuurlijke bacteriën). En antibiotica is een veel gebruikt middel, helemaal na transplantaties, om infecties zoveel mogelijk te onderdrukken...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Pectus schreef: do 07 jun 2012, 18:44
Antibiotica is een veel gebruikt middel, helemaal na transplantaties, om infecties zoveel mogelijk te onderdrukken.
Ik denk dat je immunosuppressiva bedoelt. Waarschijnlijk heeft patiënte uit de casus een aantal immunosuppressiva. Hierdoor is de afweer tegen onder andere schimmels minder, wat ze waarschijnlijk heeft (candida).

Een pyelonefritis gaat hooguit gepaard met hematurie. Dat komt uit de urethra, niet uit de vagina.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 37

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Aja, dit zou alvast een goed antwoord zijn denk ik!

Ik had zelfs nog niet zo ver gedacht! Ik hoorde van niertransplantatie..

Of zou immunosuppressiva dan ook een vaginale uitscheiding veroorzaken?

Bedankt hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

popsy schreef: do 07 jun 2012, 18:48
Of zou immunosuppressiva dan ook een vaginale uitscheiding veroorzaken?
Vaginale afscheiding is er altijd, zoals al gezegd, maar de afscheiding kan qua hoeveelheid en samenstelling veranderen als de zuurgraad in de vagina veranderd.

Die zuurgraad is te beinvloeden door medicatie als antibiotica en immunosuppressiva. Aangezien het volgens jouw casus specifiek om een (nier)transplantatie gaat, heeft anusthesist gelijk, dat het vermoedelijk eerder om immunosuppressiva dan om antibiotica gaat. Dus ja; immunosuppressiva kunnen er voor zorgen dat de vaginale afscheiding kan veranderen qua hoeveelheid en samenstelling.

@Anusthesist: ik zat eigenlijk eerst aan antibiotica in het algemeen te denken, dat wordt immers eigenlijk bij iedere operatieve ingreep toegediend. Maar je hebt gelijk dat als het om specifiek een transplantatie gaat, de immunosuppressiva wellicht meer voor de hand liggen dan een algemeen antibioticum.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Dat verschilt per soort en kun je het beste terugvinden op de (artsen)bijsluiter.

Wat anusthesist hierboven al post, immunosuppressiva doen wat het woord zegt. Als de interne balans hierdoor dermate verstoord wordt kunnen bepaalde lichaamseigen microben de overhand krijgen. Microben die normaal gesproken in toom worden gehouden door andere microben of lichaamsprocessen, die nu door een verandering in de afweer hun kans uit hun voegen te schieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Topic aangepast naar een meer dekkende titel.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 32

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

popsy schreef: do 07 jun 2012, 18:37
Beste,

Als voorbeeldexamenvraag kwam deze voor:

Een patiënte heeft een niertransplantatie ondergaan en heeft last van

vaginaal witverlies, wat kan dit zijn?

Ik dacht aan een iatrogene pyelonefritis, maar ik weet dit niet zeker..

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
Prednison onderdrukt het afweersysteem en voorkomt ontstekingen waardoor afstoting van de donornier voorkomen wordt. Aanvankelijk krijgt u een hoge dosering prednison, hierna wordt de dosering langzaam volgens een schema afgebouwd.

http://www.vumc.nl/a...ertranspla1.pdf
  • Verminderde weerstand tegen infecties, in het bijzonder deze door Mycobacterium tuberculosis, Candida albicans en virussen; daarenboven worden de klinische symptomen van de besmetting gemaskeerd
  • . http://www.bcfi.be/GGR/MPG/MPG_ED.cfm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

jean-jacques schreef: do 07 jun 2012, 20:40
Prednison onderdrukt het afweersysteem en voorkomt ontstekingen waardoor afstoting van de donornier voorkomen wordt. Aanvankelijk krijgt u een hoge dosering prednison, hierna wordt de dosering langzaam volgens een schema afgebouwd.

http://www.vumc.nl/a...ertranspla1.pdf
  • Verminderde weerstand tegen infecties, in het bijzonder deze door Mycobacterium tuberculosis, Candida albicans en virussen; daarenboven worden de klinische symptomen van de besmetting gemaskeerd
  • . http://www.bcfi.be/GGR/MPG/MPG_ED.cfm


Er is niets mis met citeren (mits bronnen gegeven), maar probeer het de volgende keer een beetje af te stemmen op de vraag van degene die het stelt. Nu begin je zomaar over prednison (één van de vele immunosuppressiva dus het hoeft niet per se prednison te zijn) en komt het vanwege het geciteerde formele taalgebruik een beetje raar over.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Casus: vaginale afscheiding na niertransplantatie

Niertransplantatie denk ik eerder aan ciclosporine.

Reageer